نارضایتی از ظاهر در نوجوانی و اجتناب اجتماعی

من نوجوونی ۱۸ ساله هستم از قیافه خود اصلا ب هیچ وجه راضی نیستم هرکارب کردم تاثیر نداشت الان ۳ ساله وقتی بیرون میرم ماسک میزنم تا حد امکانم بیرون نمیرم میدونم بقیه توجه نمیکنن خودم راضی نیستم
5 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
با سلام،
در سن نوجوانی که هویت فردی و اجتماعی در حال شگل گیریه، بسیاری از این افکار طبیعیه و به مرور تنظیم می‌شه، اما اگر شدت اون بالاست و از و ظایف روزانه و مناسب سن و موقعیت شما رو دور میکنه و روابط رو تحت تاثیر قرار میده، ممکنه مربوط به حوزه اعتماد به نفس و عزت نفس باشه و الگو‌هایی شکل گرفته که زیر بنای اضطرابی داره، با درمان گر متخصص در حوزه نوجوان جلسه داشته باشید، برای شکل گیری هویت و تنطیم اضطراب بسیار موثر خواهد بود.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً شما دچار نارضایتی شدید از تصویر بدن یا اضطراب اجتماعی هستید؛ در بیشتر موارد این احساس‌ها شایع و قابل‌درمان‌اند و نیاز به حمایت و درمان دارد.
نگرانی قابل‌فهم است و کمک مؤثر وجود دارد.
راهکار‌های عملی:
- همین حالا: تمرین تنفس آرام (4-4-4) وقتی استرس می‌گیرید و چند دقیقه بیرون یا در فضای بسته قدم بزنید.
- کاهش مشاهده آینه و شبکه‌های اجتماعی: زمان را محدود کنید و از مقایسه کردن با تصاویر پرهیز کنید.
- مواجهه تدریجی: هر روز با گام‌های کوچک (مثلاً ۱۰ دقیقه بیرون بدون ماسک در محیط امن) خود را عادت دهید.
- یادداشت روزانه: افکار منفی را بنویسید و سه نکته مثبت درباره خود را هر روز ثبت کنید.
علائم هشدار:
- افکار یا برنامه‌ریزی برای آسیب زدن به خود یا خودکشی.
- افت شدید در تحصیل، خواب یا تغذیه و انزوای کامل.
- اقدام به روش‌های خطرناک برای تغییر ظاهر یا مصرف مواد.
تخصص پیشنهادی: روان‌پزشکی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.