اصول و مرزهای بخشیدن دیگران - آیا همیشه باید ببخشیم؟
با سلام گذشت کردن و بخشیدن دیگران تا چه اندازه باشه،درست حساب میشه؟ آیا اینکه همیشه ببخشیم اصلا کار درستی هست؟ حس میکنم انقدر که زود میبخشم یه جورایی وظیفه ام شده ،انگار بی ارزش شدم،انگار دیگران با خودشون میگن اینو که ولش کن زود میبخشه.
10 اسفند 1397
پاسخ پزشکان
2
با سلام هر فضیلتی از جنس خود دو تا آسیب دارد یکی افراط و دیگری تفریط در آن فضیلت است. بخشندگی و گذشت اگر موجب شرمندگی و متببه شدن و درس گرفتن فرد باشد سازنده و متناسب است و اگر موجب توقع و انتظار بی جا گردد مناسب نیست. در هر صورت در رفتار خود باید جانب اعتدال را رعایت کرد و از رفتارهای واکنشی و عکس العملی اجتناب کرد.
با سلام باید در رابطه تعادل وجود داشته باشد. وقتی شما این احساس را پیدا می کنید که مدام باید ببشید مشکل در بخشیدن نیست مشکا در رفتارهای قبل از بخشیده شماست که با عث می شود شما این کار بکنید. شما باید دقت کنید که در کنش و واکنش بین خودتان و دیگران بتدریج چکار می کنید که فرد مقابل شما ممکن اسن شما را مورد سو استفاده قرار دهد و. البته به تفکر خودتان هم توجه داشته باشید که این احساس بخشش یک احساسس ادراک شده از بخشش نباشد.
با سلام و وقت بخیر. خیر؛ حتما درست نیست هر چند که باید در مرحله اول معانی و مصادیق بخشش برای شما کاملا تعریف عملیاتی شود! انسان برای فداکاری دائم طراحی نشده است و نادیده گرفتن نیازها در بلندمدت حتما سرخوردگی و توقعات غیرمنطقی از سمت خود فرد و دیگران را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر؛ بخشش فرآیندی پیچیده است که به معنای فراموش کردن، آشتی کردن، مبرا دانستن اشخاص از تقصیر، اغماض کردن و اجازه دادن به شخص خاطی برای تکرار خطا نمی باشد!!! بخشش فرایندی است که موجب آزاد کردن نیروهایی می شود که زمانی برای آزردگی، مرارت و مراقبت از زخمهای عاطفی التیام نیافته صرف می شد. پیشنهاد میگردد؛ کتاب بخشش یک انتخاب است (نوشته انرایت ترجمه شاپوریان از نشر قطره) را مطالعه بفرمایید.
در حوزه روانشناسی، بخشیدن به عنوان یک فرآیند درونی شناخته میشود که میتواند تأثیرات بسیار مثبتی بر سلامت روانی فرد داشته باشد. اما بخشیدن نباید به معنای نادیده گرفتن خود و نیازهای شخصی تلقی شود. سالم است که احساسات خود را در نظر بگیرید و مرزهایی برای چگونگی برخورد با دیگران و همچنین تعیین کنید تا از احساسات خود محافظت کنید. بخشیدن باید منجر به ایجاد احساس آرامش و تسکین دهنده باشد، نه اینکه باعث تضعیف حس شخصی ارزش و خودارزشی شود. بخشیدن مداوم و بدون تعیین شرایط و مرزها میتواند به مضرات روانی منجر شود و باعث شود افراد دیگر از این نوع رفتار سوء استفاده کنند. به همین دلیل، توصیه میشود که بین بخشیدن سالم و سوء استفاده احتمالی فرق قائل شده و مرزبندیهای مناسبی اعمال کنید.
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.