احساس گناه و وابستگی در رابطه کنترل‌گر

با سلام .من با آقای متاهل صیغه ام ایشون خیلی کنترلگر هستن کلا صفر تا صد محدودم هیچگونه معاشرتی حتی خانواده ندارم هر گونه انتقاد میکنم یکم ناراضی نشون بدم کلا باهام سرد و ناراحت برخورد میکنه همش احساس گناه میده میگه هر چی کردم فقط خواستم ازت محافظت کنم تا خوب باشی کلا درگیر گذشته ام هست خیلی تهدیدم میکنه با خانواده ام میگه اونا ضربه میزنن الان باهام فقط سرد برخورد میکنه ولی میگه اونارو شدیدا ضربه
1 تیر 1405

پاسخ پزشکان

1
سلاااام
شرایط سختی رو تجربه می کنین عزیزم
از متنی که نوشتین کاملا مشخص هست که چقدر تحت فشار هستین
احتمالا این رفتار‌ها احساسات دشواری رو برای شما به همراه داره
شرایطی که توصیف کردین نگران کننده هست
اگر امکانش رو دارین حتما از یک متخصص در حیطه ی روانشناسی کمک بگیرین
1
درود
توصیه می کنم حتما از مشاوره با یک زوج درمانگر بهره ببرید چرا که ادامه این رویه هم به خود شما هم روابط زوجی تون آسیب میزنه بنده زوج درمانگر هستم تمایل داشتید می تونید تماس بگیرید
1
سلام.
دوست عزیز؛
آنچه توصیف می‌کنید یک رابطه کنترل گرانه و محدود کننده است که می تواند به مرور باعث آسیب جدی به عزت نفس و سلامت روان شما شود.
توصیه جدی من به شما این است که حتما به روانشناس متخصص در حوزه درمان شناختی _رفتاری یا CBT مراجعه کنید تا بتوانید رابطه، مرز‌های شخصی و میزان امنیت عاطفی خود را دقیق تر بررسی کنید و تصمیم آگاهانه بگیرید.
در چنین شرایطی ماندن بدون حمایت تخصصی می تواند بسیار آسیب زا باشد.
0
سلام
الان دقیقا سوال و درخواستتون چیه؟ مشاور چطور کمکتون کنه؟
0
سلام.
این الگوی رفتاری از طرف مقابل تون بیشتر به کنترل عاطفی و منزوی کردن شریک عاطفی شباهت داره تا محافظت.
در یک رابطه سالم، حتی اگر دو نفر با هم اختلاف داشته باشند، هر فرد حق داره ارتباط سالم با خانواده و دوستانش را حفظ کنه و بتواند بدون ترس از تنبیه یا قهر، نظرش را بیان کند.
بهتره برای تصمیم گیری درمورد رابطه و یا حداقل تغییراتی در نحوه ارتباط به زوج درمانگر مراجعه کنید
0
دوست عزیز
گاهی فرد کنترل گر با نام مراقبت، کنترل گری خودش رو توجیح میکنه ولی آسیب این فضیه از بین نمی‌ره و در طولانی مدت بیشتر هم نمایان می‌شه.
این رابطه متاسفانه باعث فشار روانی و محدودیت و احساس گناه برای شما شده، که شرایط سختی هست و فرد تحت این فشار‌های روانی غالبا نمی‌تونه تصمیم گیری درستی داشته باشه و لازم هست روی عزت نفس و مهارت رفتار جرات مندانه شما کار بشه.
اینکه شمارو وابسته کرده و منزوی و در عین حال رفتارش با شما سرد شده الگویی هست که برخی افراد در رابطه دارند ولی به شدت آسیب زاست و لازمه حتما تحت تراپی این رابطه بررسی بشه و شما تصمیم گیری مجدد داشته باشید.
توصیه می‌کنم حتما به روانشناس بالینی مراجعه کنید.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً شما در مواجهه با یک رابطه کنترل‌گر همراه با و ابستگی هیجانی قرار دارید؛ در بیشتر موارد این احساس گناه و ترس واکنش به محدودیت، تهدید و فشار عاطفی است و قابل بهبود است، فراموش نکنید امنیت و سلامت شما اولویت دارد.
راهکار‌های عملی:
1 روزانه ۵ دقیقه نفس عمیق و ثبت سریع احساسات در یک یادداشت تا الگو‌ها مشخص شود.
2 یک حد کوچک و و اضح تعیین کنید (مثلاً از اظهار نظر‌های تهاجمی صرف‌نظر کنید) و آن را با جمله‌ای کوتاه بیان نمایید.
3 یک نفر قابل اعتماد را برای تماس اضطراری مشخص کنید یا به مراکز مشاوره محلی پیام دهید.
4 اگر احساس تهدید یا فشار شدید دارید، برنامه خروج امن و شماره‌های اضطراری را آماده داشته باشید.
علائم هشدار:
1 تهدید یا اقدام به خشونت فیزیکی علیه شما،
2 افکار پایان دادن به زندگی یا احساس بی‌ارزشی شدید،
3 کاملاً قطع شدن دسترسی شما به تماس با دیگران یا کمک.
تخصص پیشنهادی: روان‌شناس بالینی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.