سلام ۶ ماه از عمل قلب باز مادرم میگذره صبح های نصفش فروزماید۴۰ همراه الباقی دارو ها مصرف میکنه یکی دوروز پای راستش ی کم ورم داره چیکار کنم ایا عادیه؟معمول هستث
14 اردیبهشت 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام و درود تورم یک طرفه پا، پس از جراحی قلب باز نیاز به بررسی از نظر لخته در عروق یا نارسایی عروق داره و در اسرع وقت باید معاینه بشن
احتمالاً این ورم خفیف پای راست بعد از عمل قلب به دو علت شایع برمیگردد: در بیشتر موارد احتباس مایع ناشی از وضعیت قلبی یا اثرات دارویی و/یا تغییر موضعی بعد از برداشت رگ (یا نارسایی وریدی موضعی) باعث تورم یکطرفه میشود. لزوماً نشاندهنده مشکل حاد نیست اما بررسی لازم است و آرامشبخش باشد. راهکارهای عملی: - پا را با تکیهگاه بالا قرار دهید (۱۵–۳۰ دقیقه، چند بار در روز) و هنگام خواب یک بالش زیر ساق بگذارید. - دوری از ایستادن یا نشستن طولانی؛ پیادهروی سبک و حرکت مچ پا به افزایش برگشت وریدی کمک میکند. - ورم را با پای مقابل مقایسه و اندازه بگیرید، درد/قرمزی/گرمی را چک کنید و وزن روزانه ثبت کنید. - داروها را طبق نسخه ادامه دهید و از ماساژ شدید یا کمپرس گرم تا تعیین علت خودداری کنید. علائم هشدار: - ورم ناگهانی یا گسترش سریع ظرف چند ساعت - درد شدید، قرمزی و گرم شدن ساق (مشکوک به لخته) - تنگی نفس، درد قفسهسینه یا سرگیجه شدید تخصص پیشنهادی: قلب و عروق
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.