ورم خفیف پا ۶ ماه بعد عمل قلب؛ طبیعی است؟

سلام ۶ ماه از عمل قلب باز مادرم میگذره صبح های نصفش فروزماید۴۰ همراه الباقی دارو ها مصرف میکنه یکی دوروز پای راستش ی کم ورم داره
چیکار کنم ایا عادیه؟معمول هستث
14 اردیبهشت 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام و درود
تورم یک طرفه پا، پس از جراحی قلب باز نیاز به بررسی از نظر لخته در عروق یا نارسایی عروق داره و در اسرع وقت باید معاینه بشن
0
سلام
تورم یکطرفه نیاز به بررسی دارد و به پزشک مراجعه کنید
0
سلام
گرچه ممکنه مربوط به جراحی باشه ولی لازمه که در اسرع وقت بررسی از نظر لخته و نارسایی قلب انجام بشه.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً این ورم خفیف پای راست بعد از عمل قلب به دو علت شایع برمی‌گردد: در بیشتر موارد احتباس مایع ناشی از وضعیت قلبی یا اثرات دارویی و/یا تغییر موضعی بعد از برداشت رگ (یا نارسایی وریدی موضعی) باعث تورم یکطرفه می‌شود.
لزوماً نشان‌دهنده مشکل حاد نیست اما بررسی لازم است و آرامش‌بخش باشد.
راهکار‌های عملی:
- پا را با تکیه‌گاه بالا قرار دهید (۱۵۳۰ دقیقه، چند بار در روز) و هنگام خواب یک بالش زیر ساق بگذارید.
- دوری از ایستادن یا نشستن طولانی؛ پیاده‌روی سبک و حرکت مچ پا به افزایش برگشت وریدی کمک می‌کند.
- ورم را با پای مقابل مقایسه و اندازه بگیرید، درد/قرمزی/گرمی را چک کنید و وزن روزانه ثبت کنید.
- دارو‌ها را طبق نسخه ادامه دهید و از ماساژ شدید یا کمپرس گرم تا تعیین علت خودداری کنید.
علائم هشدار:
- ورم ناگهانی یا گسترش سریع ظرف چند ساعت
- درد شدید، قرمزی و گرم شدن ساق (مشکوک به لخته)
- تنگی نفس، درد قفسه‌سینه یا سرگیجه شدید
تخصص پیشنهادی: قلب و عروق

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.