حس خفگی موقع سرفه بعد از سرماخوردگی

۲۸ سالمه، دودی نیستم و ورزش هم میکنم، بعد یک دوره سرماخوردگی و عفونت ریه یه ماه قبل با تجویز متخصص داخلی و مصرف کامل دارو سرفه های شدیدم که تا مرز بالااوردن میرفتم و خشک بودن تموم شدن، اما بعد یه سرفه عجیب گزفتم که با شروع سرفه نفسم کامل قطع میشه و تا مرز خفگی میرم و گاهی هم بالا میارم. این موضوع در خواب و یا با بیدار شدن از خواب بسیار شدیدتر میشه. به حدی این حالت منو ترسونده که نمیتونم بخوابم.
7 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
حس خفگی بعد از سرماخوردگی معمولا ناشی از التهاب راه‌های هوایی و حساسیت برونکش‌ها پس از عفونت است.
اسپری یا Inhaler استروئیدی و مصرف مایعات گرم توصیه می‌شود.
در صورت تداوم بیش از 8 هفته، آندوسکوپی حلق و پریودیکولوسکپی ضروری است.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت این قطع نفس ناگهانی هنگام سرفه، اسپاسم حنجره (لارنژواسپاسم) یا برونشیت واکنشی پس‌عفونی است.
در بیشتر موارد خطر فوری کم است اما تجربه ترسناک و قابل کنترل است؛ آرام باشید و اقدامات ساده انجام دهید.
راهکار‌های عملی:
- فوراً بنشینید یا نیمه‌نشسته شوید و سر را کمی به جلو ببرید تا راه هوایی بازتر شود.
- نفس‌های عمیق و بازدم آرام از لب جمع (بازدم بلند) انجام دهید تا اسپاسم کاهش یابد.
- کمی آب گرم قورت دهید یا بخور گرم بگیرید تا مخاط و تحریک حنجره کم شود.
- هنگام خواب سر تخت را بالا ببرید، 23 ساعت قبل از خواب غذا یا نوشیدنی سنگین نخورید.
علائم هشدار:
- آبی شدن لب یا ناخن‌ها یا افت شدید هوشیاری.
- ناتوانی در نفس کشیدن یا صحبت کردن بیش از چند دقیقه.
- وجود خون در خلط یا تب بالا همراه تنگی نفس.
تخصص پیشنهادی: گوش و حلق و بینی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.