۲۸ سالمه، دودی نیستم و ورزش هم میکنم، بعد یک دوره سرماخوردگی و عفونت ریه یه ماه قبل با تجویز متخصص داخلی و مصرف کامل دارو سرفه های شدیدم که تا مرز بالااوردن میرفتم و خشک بودن تموم شدن، اما بعد یه سرفه عجیب گزفتم که با شروع سرفه نفسم کامل قطع میشه و تا مرز خفگی میرم و گاهی هم بالا میارم. این موضوع در خواب و یا با بیدار شدن از خواب بسیار شدیدتر میشه. به حدی این حالت منو ترسونده که نمیتونم بخوابم.
7 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
حس خفگی بعد از سرماخوردگی معمولا ناشی از التهاب راههای هوایی و حساسیت برونکشها پس از عفونت است. اسپری یا Inhaler استروئیدی و مصرف مایعات گرم توصیه میشود. در صورت تداوم بیش از 8 هفته، آندوسکوپی حلق و پریودیکولوسکپی ضروری است.
احتمالاً علت این قطع نفس ناگهانی هنگام سرفه، اسپاسم حنجره (لارنژواسپاسم) یا برونشیت واکنشی پسعفونی است. در بیشتر موارد خطر فوری کم است اما تجربه ترسناک و قابل کنترل است؛ آرام باشید و اقدامات ساده انجام دهید. راهکارهای عملی: -فوراً بنشینید یا نیمهنشسته شوید و سر را کمی به جلو ببرید تا راه هوایی بازتر شود. - نفسهای عمیق و بازدم آرام از لب جمع (بازدم بلند) انجام دهید تا اسپاسم کاهش یابد. - کمی آب گرم قورت دهید یا بخور گرم بگیرید تا مخاط و تحریک حنجره کم شود. - هنگام خواب سر تخت را بالا ببرید، 2–3 ساعت قبل از خواب غذا یا نوشیدنی سنگین نخورید. علائم هشدار: - آبی شدن لب یا ناخنها یا افت شدید هوشیاری. - ناتوانی در نفس کشیدن یا صحبت کردن بیش از چند دقیقه. - وجود خون در خلط یا تب بالا همراه تنگی نفس. تخصص پیشنهادی: گوش و حلق و بینی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.