برگزاری مراسم چهلم در این شرایط مناسب است؟

با سلام

اواخر اردیبهشت(حدودا ۲۸ اردیبهشت) میخوان چهلم بگیرن که من مخالفت کردم که در این شرایط نباید گرفته بشه و خود فامیل هم راضی به اومدن نیست و با این کار مردم رو تو شرایط سخت قرار میدهید اما همه گفتن نه! چون همه جا باز شده پس شرایط عادی هست
آیا به نظرتون روی موضع خودم یعنی عدم برگزاری مراسم چهلم پافشاری کنم ؟ چون هم موضع خودم در این موقعیت کم هست و اکثریت با برگزاری موافقن!!

ممنون
4 اردیبهشت 1399

پاسخ پزشکان

0
سلام،
تسلیت میگم و بابت شرایط پیش امده متاسفم.
بله موافق هستم که بر نظر خودتون با همدلی و شفاف سازی بمونید و سعی کنید با اینکه بسیار هم برای شما و هم برای بقیه اعضا خانواده سخت هست مراسم کوچیک برگذار کنید و مراسم درخور شان شما و متوفی را به آینده موکول کنید.
0
با سلام.
همانطور که فرمودید، خطر کرونا رفع نشده است و تا چند ماه اینده خواهد بود.
برای سلامتی خود و بازماندگان، نباید تجمع کنید.
0
با سلام
ضمن عرض تسلیت، همچنان خطر کرونا برطرف نگردیده و از تجمع بخصوص بدون و سایل محافظتی بباید پرهیز شود.
0
با سلام
نظر شما درست و منطقی است اما شما فقط می‌توانید به افراد تا حدی که می‌توانید آگاهی دهید و بیشتر از ان فقط باعث کنتاکت می‌شود، لذا توصیه می‌کنم در صورت پافشاری خانواده موضع یکه و تنها نگیرید، با بیان عواقب این کار با نظر جمع موافقت کنید.
در هر حال اگر مساجد باز باشند برخی می‌توانند کارت سبزی برای تجمعشان داشته باشند.
0
با سلام.
ضمن ابراز همدردی با اطرافیان، نظرتان را با قاطعیت ابراز کنید ولی اجازه دهید جمع در این رابطه تصمیم بگیرد.
واقعیت این است که تجمع حتی در ماه‌های آینده نیز ممکن است خطرناک باشد.
مخصوصا در اردیبهشت ماه که آغاز کاهش محدودیت هاست.
0
سلام
به شما.
موضع شما موضع صحیحی است اما شاید بهتر باشد به شکل دیگری مطرح شود.
خانواده و بستگان نیازمند نوعی حس همدلانه هستند.
بخصوص این که به نظر می رسد مراحل طبیعی سوگواری و حمایت‌هایی که در فرهنگ ما در چنین شرایطی مرسوم است و به کاهش رنج مصیبت زدگان کمک زیادی می کند با توجه به شرایط مربوط به شیوع کرونا به درستی انجام نشده باشد و احتمالا قصد دارند از فرصت برگزاری مراسم چهلم چنین استفاده ای نمایند.
0
باسلام و عرض تسلیت لطفا به تصمیم خودتان ادامه بدهید و بدانید که فعلا خطر کوروناازبین نرفته و تجمع کردن توصیه نمی‌شود
0
سلام
و با تاسف از فقدان پیش آمده
نظر شما کاملا بجا و درست است و خطر کرونا کماکان مثل قبل وجود دارد، مطمعنا شرایط سختیه ولی شاید خوبه یادآوری بشه که پاندمی که تو کل دنیا اتفاق افتاده هر صد سال یه بار اتفاق میافته و شرایط نرمالی نیست که بشه باهاش مثل همیشه برخورد کرد و همون طور که می دانید این شرایط تو تمام دنیا برقراره؛ پس توصیه می‌کنم شما تو موضع خودتون کماکان بمانید این شرایط رو یادآوری کنید و به اطرافیانتون بگین که هر ابتلا و مرگ در اثر کرونا که در جریان این مراسم پیش بیاد چه شما بفهمید و یا حتی متوجه نشید مسببش بانیان مجلس خواهند بود
ضمن اینکه می تونید قرار یه مجلس در خور شان و باب میل اطرافیان برای سالگرد بذارین تا دل اون‌ها هم از این جهت آرام بشه
ودر نهایت مهم اینه که تلاشتون رو بکنین اگه احیانا موفق نشدین حداقل تعدادی ماسک تهیه کنید و برای مدعوینی که بدون ماسک میان و حدالامکان از سرو غذا خودداری کنید
پاینده باشید
0
سلام
شب بخیر و عرض ادب به اون‌هایی که اصرار به تجمع و مراسم دارند ابلاغ کنید که بر اثر این برنامه به احتمال زیاد تعدادی بیمار می شوند و شاید نفراتی نیز بمیرند در این صورت روح در گذشته معذب خواهد شد و از آنها سوال کنید که آیا شما شادی روح در گذشته رو در منزل ابدی خواهانید یا عذاب او را ؟

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

با توجه به شرایط بحرانی و آلودگی هوا ویروس کرونا، توصیه می‌شود از برگزاری مراسم چهلم در این موقعیت خودداری کرده و به دنبال راه‌های جایگزین برای احترام به جان و سلامتی دیگران باشید.
بهترین راه این است که به صورت مجازی یا در محیط کوچک و بدون حضور افراد غیرضروری، به گرامیداشت روز چهلم عزیزتان بپردازید.
حفظ سلامت خانواده و اطرافیان از اهمیت بالایی برخوردار است و همه باید همکاری کنیم تا شیوع بیماری‌ها را کاهش دهیم.

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.