درد معده و اسهال بعد از غذا — علت و راهکار

دو روزه وقتی غذا یا میوه و . میخورم معدم نفخ میکنه و شدیدا درد میگیره و بعد هم چند ساعت هم اسهال میشم. علتش چیه؟
1 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
علت‌های مختلفی مطرح هست.
اگر قبلا سابقه این حالت رو داشتید شاید به ماده غذایی خاصی حساسیت دارید.
ممکنه یک عفونت ویروسی باشه.
نیاز به معاینه و بررسی شما به صورت حضوری هست

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً دلیل اصلی عدم تحمل غذایی (مثل عدم تحمل لاکتوز یا فروکتز) یا یک عفونت/مسمومیت گوارشی خفیف است.
در بیشتر موارد این حالت گذرا و خودمحدود است و نگران‌کننده نیست، اما نیاز به مراقبت و پایش دارد.
راهکار‌های عملی:
- مایعات کافی بنوشید و در صورت اسهال زیاد از محلول خوراکی رقیق (ORS) استفاده کنید.
- تا بهبود علائم از لبنیات، میوه‌های خیلی شیرین، غذا‌های چرب و ادویه‌دار پرهیز کنید.
- و عده‌های کوچک و ساده (نان خشک، موز، برنج ساده) بخورید و استراحت کنید.
- برای نفخ از داروی ضدنفخ بدون نسخه (سایمتیکون) استفاده کنید؛ ضداسهال (لوپرامید) فقط وقتی تب یا خون در مدفوع نیست مجاز است.
- یادداشت کردن غذا‌های مصرفی کمک می‌کند محرک‌ها را شناسایی کنید.
علائم هشدار:
- تب بالا یا لرز پایدار
- وجود خون یا چرک در مدفوع یا استفراغ مکرر
- کاهش شدید ادرار، سرگیجه یا درد شکمی بسیار شدید
تخصص پیشنهادی: متخصص گوارش

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.