دختر ۱۵ساله خودزنی و افسردگی — چه کنم؟

دخترم ۱۵سالشه مادرش همون بچگی ترکمون کردمنم ب ناچاراونوبه پدرومادرم سپردم تاپدرم زنده بوداوصاع بدنبودولی بعددخترم دچارافسردگی شدیدشد میره تواتاق تاریک اهنگ میذاره شده ۲۴ساعت فقط یه اهنگ پلی شده تمام دستشوباتیغ بریده پرخاشگره اصلا نمیشه باهاش حرف زد سریع اعصبانی میشه دوبارازخونه فرارکرده ک یباربعدچندروزتهران پیداش کردم باهاش حرف میزنی فقط یک ساعته بازهمون اوصاع قبلیه چکارکنم
1 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
دخترتون مسائل زیادی رو پشت سر گذاشته و الان هم توی سن حساسیه، برای درمان نیاز به زمان داره و حتما با روانشناس صحبت کنید.
0
سلام
در اسرع وقت باید به روانپزشک کودک مراجعه کنید و ایشون تحت نظرشون باشن و با تراپیست هم صحبت کنن.
دوره نوجوونی دوره حساسیه و اگر بهش اهمیت داده نشه روی اینده شغلی و تحصیلی و عاطفی بچه‌ها تاثیر میزاره
0
با سلام،
شغل و تحصیلات شما چیست ؟ شما سال‌ها دخترتان را به امان خدا رها کرده اید تازه یادتان افتاده دختر داربد ! دختر شما هم مادرش را از دست داده و هم پدرش را.
مادرش طلاق گرفت ؟ بیخبر رفت ؟ خیانت کرد ؟ خیانت کردید ؟ طلاق گرفت ؟ چه شد ؟ ! شما چه کردید ؟ ازدواج کردیدودخترتان را که اضافه بود چون مادرش هم نمی‌خواستش به پدر و مادرتان سپردید، درست است ! دخترتان مشکلات زیادی دارد، ارتباطی، رفتاری، خانوادگی و بسیاری موارد دیگر، او به شدت احساس تن‌هایی و بی پناهی می‌کند خصوصا از وقتی که پدربزرگش را از دست داده او فکر می‌کند که اضافه است و دوست دارد پیش فردی باشد که احساس میکرد یا میدانست دوستش دارد یعنی پدربزرگش، پس می‌خواهد بمیرد تا پیش او برود! اگر بگوئیم افسردگی خالی خیلی کوته بینانه نگاه کرده ایم، رفتار امروز او طوفانی است که و زش‌های باد ان را شما دیدید، اما اهمیت ندادید و امروز که این طوفان گردباد شده و همه چیز را در بر گرفته متوجه شده اید ! البته الان هم در واقع قصد کمک واقعی ندارید، و از روی عذاب و جدان و احساس گناه یا به خاطر حرف اطرافیان، و هزاران دلیل دیگر این کار را می‌کنید و دنبال راه حل نیستید مبخواهید معجزه و ار همه چیز تمام شود، که نمی‌شود ! راه بسیار سختی در پیش است بایستی شما و دخترتان دوباره از نو رابطه تان را بسازید و هردو نفر واقعا بخواهید به روان شناس مراجعه کنید اگر نگویم غیر ممکن باید بگویم خیلی سخت است خصوصا اینکه ایشان نوجوان است، بلوغ و هویت یابی و بسیاری مسائل دیگر را دارد ! شما اگر نگوییم 15 سال شاید 12 یا 13 سال زندگی به دخترتان بدهکارید، زودتر بدهی تان را بدهید تا سنگینی اش را بیشتر از این روی زندگی تان حس نکرده اید
0
سلام
مشخصه خودتون رابطه امن، پذیرا و پاسخگوی کافی برای دخترتون نداشتید و سلب مسئولیت کردید.
تغییر 15 سال در اوج نوجوانی نیاز به مهربانی و تلاش چندبرابر داره که اگر بخواهید خودتون با کمک مشاور میتونید به مرور موفق بشید.
الان نصیحت برای دخترتون سمه، فقط گوش بدید، غر نزنید، تهدید و کتک ممنوعه، فقط گوش دادن، همراهی و محبت.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً دخترتان دچار افسردگی شدید نوجوانی همراه با اختلال در تنظیم هیجان و رفتار‌های خودآسیب‌رسان است.
نگران‌کننده اما در بیشتر موارد با مداخله سریع و حمایت خانوادگی قابل کنترل و درمان است.
راهکار‌های عملی:
- اشیاء تیز، تیغ و دارو‌ها را فوراً از دسترس خارج یا قفل کنید.
- کنار او بمانید و با صدای آرام و جملات کوتاه همدلانه ارتباط برقرار کنید؛ از بحث و سرزنش دوری کنید.
- در صورت وجود بریدگی خونریزی‌ده فشار مستقیم اعمال کرده و در صورت نیاز به اورژانس مراجعه کنید.
- هرچه سریع‌تر وقت برای ارزیابی روانپزشکی کودک و نوجوان بگیرید و درباره برنامه ایمنی منزل توافق کنید.
علائم هشدار:
- ابراز تمایل یا داشتن برنامه مشخص برای خودکشی یا فرار از خانه
- بریدگی عمیق یا خونریزی که کنترل نمی‌شود
- از دست دادن هوشیاری، توهم یا ناتوانی در مراقبت از خود
تخصص پیشنهادی:
روان‌پزشکی کودک و نوجوان

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.