مصرف فقط یکبار مورفین در بیمار دو قطبی؟

سلام به تشخیص روانپزشک دوقطبی ام و دارو تجویز کرده برام.مشکل جسمی ندارم و میخوام یه بار مورفین رو امتحان کنم.با یه بار معتادش نمیشم درسته ؟
5 تیر 1405

پاسخ پزشکان

1
دوست عزیزم، از ته دل نگران تو هستم و بخاطر همین باید بهت بگم این سوال بهشدت خطرناکه، چون در بیماری دوقطبی، حتی یکبار مصرف میتونه باعث شروع یک اپیزود شیدایی یا افسردگی شدید بشه و اثر دارو‌های تثبیتکننده خلق رو برای ماه‌ها به هم بریزه.
نکتهی مهمتر: مغز در دوقطبی به شدت حساس و شکننده ست.
مورفین نه تنها حس آرامش موقتی می ده، بلکه می تونه سیستم پاداش مغز رو مختل کنه و و سوسه ی تکرار رو به شدت بالا ببره، مخصوصا در افرادی که زمینه ی اعتیاد دارند.
پس ریسکش به هیچ وجه ارزش یه تجربهی چندساعته رو نداره.
به جای این کار: لطفا با روانپزشکت درباره هر گونه حس کنجکاوی یا فشار روانی که منجر به این فکر شده حرف بزن.
این سوال خودش یه زنگ هشداره که شاید داروهات نیاز به تنظیم دارن یا استرسی داری که میخوای با مواد فرار کنی.
تو برای بهبودی این همه راه اومدی، پس ارزش نداره که یه تجربه ی بی اهمیت، همه ی زحمات چند ماهه ت رو به باد بده
1
با سلام.
هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که با یک بار مصرف مواد مخدر به آن اعتیاد پیدا می‌کند یا خیر، اعتیاد بیماری پیچیده ای است.
مواد مخدر علاوه بر آسیب به قلب و ریه و سایر ارگان‌ها باعث تشدید اختلالات خلقی و اضطرابی می شود و درمان را کندتر و حتی بی نتیجه می کند.
لطفا تحت نظر روانپزشک باشید و سعی نکنید مشکلات را با مصرف مواد برطرف کنید، معمولا مصرف مواد مشکلات را چندین برابر می‌کند.
1
با سلام و احترام
توصیه می‌شود اصلا اینکار را نکنید، اعتیاد در بیشتر موارد عامل محیطی می باشد و برای فرار از درد و ناراحتی با پیش زمینه اختلال دوقطبی که دارید به احتمال خیلی زیاد با همان یکبار مصرف برای شما اعتیادآور خواهد شد.
0
سلام
حتی یک بار مصرف هم ممکنه دوره‌های مانیا رو تشدید کنه، این مسئله و میل ب مصرف رو حتما با روانپزشکت در میان بزار

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.