من ضایعه نخاعی ام برای رفع یبوست شدید چیکارکنم؟

ضایعه نخاعی ام نمیتونم راه برم فیستول داشتم جراحی کردم و همچنان یبوست شدید دارم با وجود مصرف ملین هایی مثل پدرولاکس . سیلاکس و پسیلیوم . رژیم غذایی پرفیبر دارم اما همچنان دفع با خونریزی و سخت صورت میگیره ، راه حل دیگه ای هم هست؟
13 خرداد 1405

پاسخ پزشکان

0
درود.
مایعات گرم، روغن زیتون، توت، انجیر، خاکشیر و. مصرف کنید.
از شیاف گلیسیرین یا بیزاکودیل هم میتونید استفاده کنید.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت اصلی یبوست شما «روده عصبی» ناشی از ضایعه نخاعی است و در کنار آن ممکن است مشکلات مقعدی پس از جراحی (فیشر یا تنگی) باعث خونریزی و دشواری دفع شده باشد.
در بیشتر موارد این وضعیت با برنامه تخلیه منظم و روش‌های کمکی قابل کنترل است؛ نگرانی را کنترل کنید.
راهکار‌های عملی:
1 برنامه روزانه تخلیه: هر روز بعد از صبحانه در زمان ثابت تلاش برای دفع، ماساژ شکم ملایم و قرارگیری مناسب برای کمک به خروج مدفوع.
2 استفاده از شیاف گلیسرین یا تنقیه نرم‌آب (آبیاری مقعدی با دستگاه) طبق آموزش و تحت نظارت، برای نرم‌کردن و تخلیه مقعد.
3 تخلیه دیجیتال توسط مراقب آموزش‌دیده یا خودتان در صورت یادگیری صحیح، برای خارج کردن مدفوع سخت.
4 بررسی و کاهش دارو‌های یبوست‌زا با پزشک، و ارزیابی نیاز به تغییر ملین یا افزودن نرم‌کننده مدفوع.
علائم هشدار:
1 خونریزی و اضح و زیاد یا سرگیجه و ضعف سریع (خونریزی یا کم‌خونی مهم).
2 تب همراه درد شکم شدید یا قرمزی، تورم اطراف محل جراحی (عفونت/آبسه).
3 نفخ خیلی شدید، استفراغ یا عدم عبور گاز (انسداد احتمالی).
تخصص پیشنهادی: جراح کولورکتال

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.