تنگی‌نفس و تیر کشیدن سینه در نوجوان

سلام پسرم ، ۱۷ ساله
چن وقتیه
چیزایی ک جوش شیرین دارن رو ک میخورم یا کلا بعضی چیزای خاص
بین قفسه سینم احساس تیر کشیدن میکنم.
زمانی ک فعالیت بدنی زیاد دارم( ورزش و دویدن)
این تیر کشیدن قفس سینه رو دارم
خلط پشت گلو هم انگار دارم ولی چیزی نیست

راه حلی واسه رفع مشکلاتم هست به غیر رفتن به دکتر؟
16 اردیبهشت 1405

پاسخ پزشکان

1
سلام
خوردن مواد غذایی حاوی جوش شیرین ممکنه باعث افزایش اسید معده بشه و حالتی شبیه درد و سوزش ایجاد بشه و احتمالا هم خلط هم ناشی از ریفلاکس هست اولین کاری که باید بکنی اینه که این مدل غذا‌ها، غذای سرخ شده، ترش و کلا مواد غذایی که باعث افزایش اسید معده می‌شه رو تا حد امکان کمتر استفاده کنی، اگر بعد از این رعایت‌ها بازم درد داشتی حتما دیگه باید به پزشک مراجعه کنی

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علائم شما در نوجوانان دو علت شایع دارد: در بیشتر موارد ریفلاکس معده–مری که باعث احساس تیرکشیدن و بلغم گلو می‌شود یا آسم/تنگی‌نفس ناشی از ورزش که هنگام فعالیت شدید بروز می‌کند.
لازم به یادآوریست تشخیص قطعی فقط با ویزیت امکان‌پذیر است، اما اغلب جدی نیست و قابل کنترل است.
راهکار‌های عملی:
1 از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که جوش‌شیرین یا محرک هستند خودداری کنید و و عده‌های غذایی را کوچکتر کنید.
2 ۲۳ ساعت قبل از خواب غذا نخورید و سر تخت را کمی بالا ببرید تا رفلاکس کمتر شود.
3 قبل از ورزش گرم‌کردن کافی انجام دهید، شدت را کم کنید و در صورت تنگی‌نفس استراحت کنید.
4 برای حس بلغم، نوشیدن آب و لرم و غرغره آب نمک ملایم کمک‌کننده است؛ در صورت نیاز موقت آنتی‌اسید‌های بدون نسخه مؤثرند.
علائم هشدار:
1 درد شدید قفسه‌سینه همراه تعریق یا انتشار به بازو/فک — مراجعه فوری لازم است.
2 تنگی‌نفس شدید یا ناتوانی در نفس کشیدن/غش — مراجعه فوری لازم است.
3 سرفه خونی یا تب بالا و بدتر شدن سریع — مراجعه فوری لازم است.
تخصص پیشنهادی: متخصص ریه

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.