سلام گه گاه برای چند لحظه پای راستم مور مور میشه برای چند لحظه و رفع میشه و احساس میکنم دست و پای راستم نسبت به چپ انرژی کمتری داره و بی حس تره ممکن ام اس باشه ؟علامت دیگری ندارم فقط چند بارسابقا تحت فشار عصبی زیاد و استرس بودم و اینکه دوتا بچه هم دارم که دعواشون میشه به شدت عصبی میشم و حرص میخورم
6 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام مورمور شدن چندثانیهای و گذرا بهتنهایی معمولا نشانه اختصاصی اماس نیست و میتواند با استرس، فشار عصبی، خستگی، وضعیت نشستن یا فشار روی عصبها هم دیده شود. در اماس معمولا علائم عصبی پایدارتر هستند و ساعتها تا روزها ادامه پیدا میکنند یا همراه با علائم دیگری مثل تاری دید، ضعف و اضح یا اختلال تعادل میشوند. اگر بیحسی یا ضعف یکطرفه تکرارشونده، طولانیتر یا رو به افزایش شد، بهتر است برای بررسی دقیقتر توسط متخصص مغز و اعصاب ارزیابی شوید.
احتمالاً مورمور و احساس کاهش انرژی در سمت راست بیشتر ناشی از واکنش بدن به استرس/اضطراب یا فشار موضعی روی عصب (مثلاً موقعیت نامناسب بدن) است. در بیشتر موارد این علائم گذرا و برگشتپذیرند؛ اما برای رد یا تائید اماس نیاز به معاینه و بررسیهای تکمیلی است. راهکارهای عملی: - چند دقیقه در جای راحت بنشینید و نفس شکمی عمیق بکشید تا اضطراب کاهش یابد. - وضعیت بدنی را تغییر دهید، اندام را نرم مالش دهید یا چند قدم راه بروید تا گردش خون و عصب بهتر شود. - از مصرف زیاد کافئین و سیگار خودداری کنید و تکنیکهای ساده آرامسازی (تنفس آرام، پیادهروی کوتاه) را انجام دهید. - دفعات، مدت و هر علامت همراه (مثل ضعف، اختلال بینایی، بیحسی گسترشیافته) را یادداشت کنید برای مراجعه. علائم هشدار: - ضعف ناگهانی یا بدتر شدن قابل توجه توان یک طرف بدن. - تنگی یا اختلال بینایی ناگهانی یا دوبینی. - از دست دادن کنترل ادرار/مدفوع یا اختلال شدید در تعادل. تخصص پیشنهادی: متخصص مغز و اعصاب
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.