آیا اریپرازول باعث افزایش اشتها و وزن می‌شود؟

سلام امیدوارم که خوب باشید من میخواستم بدونم که آیا داروی اریپرازول میتونه باعث افزایش اشتها و افزایش وزن در بزرگسالان بشه؟
10 آبان 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً اریپرازول می‌تواند در برخی بزرگسالان باعث افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن شود.
در بیشتر موارد این تغییر ملایم است و گاهی به‌دلیل بهبود خلق یا کاهش علائم روانی که اشتها را بازمی‌گرداند رخ می‌دهد.
نگرانی شدید شایع نیست اما پیگیری منطقی لازم است.
راهکارهای عملی:
- هر هفته وزن خود را اندازه بگیرید و یادداشت کنید تا روند مشخص شود.
- وعده‌های منظم و کوچک، پر فیبر و پروتئین انتخاب کنید و از تنقلات پرکالری پرهیز کنید.
- روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی سبک تا متوسط (پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری) داشته باشید.
- مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید و آب کافی بنوشید.
- قبل از کم یا قطع کردن دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
علائم هشدار:
- افزایش وزن سریع و چشمگیر (مثلاً بیش از ۵٪ در یک ماه)
- ورم ناگهانی یا تنگی نفس یا درد قفسه سینه
- تشنگی یا ادرار بسیار زیاد، خواب‌آلودگی یا گیجی مفرط
تخصص پیشنهادی: روانپزشکی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید. هویت و پروانه طبابت پزشکان پاسخ‌دهنده از سازمان نظام پزشکی استعلام شده است — فرآیند تأیید هویت پزشکان.

برای همین موضوع، تست استاندارد هست

رایگان · غربالگری، نه تشخیص