پرخاشگری و توهم در بیمار دوقطبی تحت درمان

بیمار دوقطبی ۶۵ ساله است قرص لیتیوم کربنات ۳۰۰ میلی روزی ۲ عدد، سه تا قرص کوئتیاپین ۱۰۰، سه تا قرص پرفنازین ۸ و دو عدد پروپونالول ۱۰ و دو عدد ممانتین ۵ و سه عدد دیلتیازم ۶۰ می خوره. اینها رو یک هفته است که داره می خوره قبلا کمتر قرص می خورد و یک مدت قرص پرفنازین نبود که بخوره و چون رفتارهای نامناسب داشت اینها اضافه شد
الان به شدت پرخاشگری می کنه توهم داره و رفتارهای نامناسب داره علت چیست.
10 آبان 1405

پاسخ پزشکان

خلاصه پاسخ پزشک بازبینی‌شده توسط پزشک تأییدشده
سلام به خاطر تغییر داروهاست نگران نباشید ، در کنار دارو حتما مراجعه به روانشناس هم داشته باشید، چون دارو شیمی مغز رو تغییر میده و به ما آموزش نمیده ک چطوری رفتار کنیم و شناختتون رو هم تغییر نمیده.
— محدثه امیریان، روانشناس و مشاور مشاهده پاسخ کامل
0
سلام
به خاطر تغییر داروهاست نگران نباشید ، در کنار دارو حتما مراجعه به روانشناس هم داشته باشید، چون دارو شیمی مغز رو تغییر میده و به ما آموزش نمیده ک چطوری رفتار کنیم و شناختتون رو هم تغییر نمیده.
0
سلام
این وضعیت میتونه ناشی از مانیا عوارض و تداخل دارویی مسمومیت با لیتیوم یا دلیریوم باشه.
با توجه به سن بیمار و شدت توهم و پرخاشگری لازمه همین امروز در اورژانس ارزیابی بشه و سطح خونی لیتیوم و وضعیت جسمانیش بررسی بشه.
داروها رو خودسرانه قطع یا تغییر ندید
0
بهتره با پزشکش مشورت کنید
اگر از مشاور کمک بگیرید شاید تعداد داروها رو کم کنه

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت اصلی تغییر رفتار و توهم در این بیمار سمیت یا تداخل دارویی به‌دنبال افزایش ناگهانی دوزها—مخصوصاً لیتیوم و ترکیب چند داروی ضدروان‌پریشی—است. در بیشتر موارد این وضعیت قابل درمان است اما نیاز به ارزیابی فوری پزشکی دارد؛ آرامش مهم است.
راهکارهای عملی:
- در اولین فرصت بیمار را به بخش اورژانس یا مراکز درمانی ببرید تا ارزیابی کامل شود.
- بسته‌ها و لیست کامل داروها و زمان شروع افزایش دوز را همراه داشته باشید تا پزشک بررسی کند.
- محیط را امن و آرام نگه دارید، اشیاء خطرناک دور شود و یک همراه کنارش بماند.
- از قطع یا تغییر دارو بدون دستور پزشک خودداری کنید؛ در بیمارستان سطح لیتیوم، الکترولیت‌ها و عملکرد کلیه بررسی خواهد شد.
علائم هشدار:
- تشنج یا حرکات غیرقابل کنترل
- خواب‌آلودگی شدید یا کاهش سطح هوشیاری
- تب بالا، تعریق شدید یا سفتی عضلانی و تنگی نفس
تخصص پیشنهادی: روانپزشکی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید. هویت و پروانه طبابت پزشکان پاسخ‌دهنده از سازمان نظام پزشکی استعلام شده است — فرآیند تأیید هویت پزشکان.

برای همین موضوع، تست استاندارد هست

رایگان · غربالگری، نه تشخیص