راهی برای یبوست و شقاق بارداری هست؟

سلام
من ۲۸ هفته هستم.بغیر از یبوست و هموروئید همیشگی، دو بار تا الان یبوست خیلی شدید با شقاق بسیار شدید داشتم که زندگی سخت شده بود.
به نظر خودم رعایت میکنم اما بازم یبوست دارم و بعد دفع یه کم سفت شقاق میگیرم و سوزش بسیار شدید که نمیتونم راه برم.
خواهش میکنم بفرمایید چیکار کنم؟ چی مصرف کنم؟ آیا پماد و شیاف آنتی همورویید برای روزایی که شقاق دارم خوبه مصرف کنم؟
شربت mom اشکال نداره هر روز بخورم؟
3 تیر 1405

پاسخ پزشکان

1
سلام
آب و میوه (کیوی، آلو، شلیل، توت فرنگی، گلابی، و سبزیجات فراوان استفاده کنید، روزانه
8-10 لیوان آب بنوشید و پیاده روی کنید، mom هر 8 ساعت دو قاشق غذاخوری داخل یک لیوان آب بخورید، درصورت عدم بهبود به متخصص داخلی یا گوارش مراجعه کنید
1
شیاف و پماد آنتی هموروئید معمولا در بارداری بیخطرند.
شربت لاکتولوز (موم) هم ایمن است.
فیبر زیاد، مایع فراوان و فعالیت بدنی سبک کمک می‌کند.
از زور زدن پرهیز کنید.
اگر خونریزی شدید شد، به پزشک مراجعه کنید.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.