تأثیر قرص اورژانسی بعد از تخمکگذاری و خطر برای جنین
سلام من ۳ یا ۴ روز بعد از تخمک گذاریم قرص اورژانسی خوردم ایا تاثیر داره؟اگ با وجود خوردن قرص باردار بشم ایا تاثیری بر روی جنین داره؟ الان نگران شدم کاگ باردار بشم باعث نقص جنینی بشه
7 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام اثربخشی کم هست اما ممکنه نتیجه هم بده. موجب نقص جنین نمیشه نگران نباشید.
احتمالاً خوردن قرص اورژانسی۳–۴ روز بعد از تخمکگذاری تأثیر کمتری دارد، چون بیشتر داروهای اورژانسی قبل از آزاد شدن تخمک اثر میکنند. در بیشتر موارد اگر با وجود مصرف قرص باردار شوید، این داروها بهعنوان علت نقص جنینی شناخته نمیشوند و لازم نیست و حشت کنید. راهکارهای عملی: 1 تا اولین روز عقبافتادن قاعدگی یا حداقل ۱۴ روز بعد از تماس، تست خانگی انجام دهید. 2 در صورت منفی ماندن تست ولی ادامه نگرانی، آزمایش خون β-hCG بدهید تا نتیجه دقیقتر شود. 3 بلافاصله روزانه ۴۰۰–۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک شروع کنید اگر احتمال بارداری میدهید (کاهش ریسک نقص لوله عصبی). 4 یادداشت تاریخ مصرف قرص و زمان رابطه و نتایج تستها برای مراجعه به پزشک. علائم هشدار: - درد شدید یا متمرکز یکطرفه شکم (احتمال حاملگی خارجرحمی). - خونریزی قاعدگی بسیار سنگین یا سرگیجه/غش. - تب بالا یا ترشح بدبو از واژن. تخصص پیشنهادی: متخصص زنان و زایمان
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.