من یک ماه پیش یه opg از دندانهام گرفتم و دندانپزشک گفت ۳تا دندونهام باید ترمیم بشه، هنوز ترمیم نکردمشون. و دیروز متوجه شدم که باردار هستم! الان دندونهام همینطور ترمیم نشده مونده و من باردار شدم. نمیدونم چیکار کنم. میتونم برم ترمیم کنم؟ عصب کشی چطور ؟ ضرر داره چیکار کنم؟️
7 تیر 1405
پاسخ پزشکان
1
سلام مشکلی ندارد و به دندانپزشکتان اطلاع بدهید باردار هستید
وقت به خیر عزیزم انجام اقدامات درمانی دهانو دندان در هر سه ماهه منعی نداره ولی زمان ایده ال سه ماهه دوم. تو سه ماهه اول هم اگر ضروری باسه منعی نداره. برای پرکردن از کامپوزیت به جای امالگام استفاده بشه. رسیدکی نکردن به بیماریهای دهانو دندان خودش باردار رو در معرض زایمان زودرس قرار میده پس با مشورت دندان پزشک سریعتر پیگیر کارهای درمانی بشین
احتمالاً نگرانی شما مربوط به ایمنی درمانهای دندانپزشکی و تأثیر رادیوگرافی یا داروها روی جنین است. در بیشتر موارد ترمیم و حتی درمان ریشه در بارداری با رعایت نکات ایمنی و اطلاعرسانی به دندانپزشک قابل انجام و بیخطر است، اما نیاز به برنامهریزی و محافظت دارد. راهکارهای عملی: 1 به فوریت بارداری را به دندانپزشک اطلاع دهید و هفته بارداری را بگویید. 2 درمانهای دردناک یا عفونی را به تعویق نیندازید؛ عفونت میتواند برای مادر و جنین خطرناکتر باشد. 3در صورت نیاز به رادیوگرافی از پیشبند سربی و محافظ تیروئید استفاده شود؛ اگر غیرضروری است تا سهماهه دوم صبر کنید. 4 از مصرف ایبوپروفنخودداری کنید و داروها را بر اساس مدارک ایمنی در بارداری انتخاب کنید. علائم هشدار: 1 تب بالا یا افزایش سریع درد و تورم صورت/دهان. 2 مشکل در تنفس یا بلع یا بازکردن دهان. 3 خونریزی شدید که بند نمیآید. تخصص پیشنهادی: اندودنتیست
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.