خارش، التهاب و کهیر پس از مصرف سرترالین یا پرانول

وقت بخیر.۵ ماهه آسنترا ۲۵ میلی گرم و پرانول ۱۰ مصرف میکنم، حدود ۲ ماهه خارش دست از مچ دست تا انگشتهام گرفتم، التهاب و قرمزی مثل جای نیش پشه،دکترم در دسترس نیست،خیلی اذیتم ،چیکار کنم؟
9 آبان 1405

پاسخ پزشکان

خلاصه پاسخ پزشک بازبینی‌شده توسط پزشک تأییدشده
سلام ووقت بخیر خدمت شما. خارش و قرمزی پوستی که دو ماه ادامه داشته، میتونه علتهای مختلفی مثل حساسیت پوستی، کهیر یا واکنش دارویی داشته باشه و نمیشه بدون معاینه علتش رو مشخص کرد. با توجه به اینکه این علائم بعد از مدتی مصرف دارو ایجاد شده،
— سیده یاسمن هاشمی، روانشناس مشاهده پاسخ کامل
0
سلام
ووقت بخیر خدمت شما.
خارش و قرمزی پوستی که دو ماه ادامه داشته، میتونه علتهای مختلفی مثل حساسیت پوستی، کهیر یا واکنش دارویی داشته باشه و نمیشه بدون معاینه علتش رو مشخص کرد.
با توجه به اینکه این علائم بعد از مدتی مصرف دارو ایجاد شده، بهتره در اولین فرصت توسط پزشک عمومی یا متخصص پوست معاینه بشید و منتظر در دسترس شدن پزشک معالجتون نمونید.
لطفا آسنترا یا پروپرانولول رو خودسرانه قطع یا کموزیاد نکنید.
تا زمان معاینه از خاراندن محل، شویندههای معطر و مواد محرک پرهیز کنید و از مرطوبکننده ساده استفاده کنید.
اگر تورم لب و زبان، تنگی نفس یا احساس خفگی داشتید فورا به اورژانس مراجعه کنید.
برای بررسی ارتباط احتمالی علائم جسمی با اضطراب و ادامه درمان نیز با پزشک و روانشناس در ارتباط باشید.
0
سلام
ووقت بخیر خدمت شما.
خارش و قرمزی پوستی که دو ماه ادامه داشته، میتونه علتهای مختلفی مثل حساسیت پوستی، کهیر یا واکنش دارویی داشته باشه و نمیشه بدون معاینه علتش رو مشخص کرد.
با توجه به اینکه این علائم بعد از مدتی مصرف دارو ایجاد شده، بهتره در اولین فرصت توسط پزشک عمومی یا متخصص پوست معاینه بشید و منتظر در دسترس شدن پزشک معالجتون نمونید.
لطفا آسنترا یا پروپرانولول رو خودسرانه قطع یا کموزیاد نکنید.
تا زمان معاینه از خاراندن محل، شویندههای معطر و مواد محرک پرهیز کنید و از مرطوبکننده ساده استفاده کنید.
اگر تورم لب و زبان، تنگی نفس یا احساس خفگی داشتید فورا به اورژانس مراجعه کنید.
برای بررسی ارتباط احتمالی علائم جسمی با اضطراب و ادامه درمان نیز با پزشک و روانشناس در ارتباط باشید.
0
درود
خانم 35 ساله.خارش پوست علت های گوناگونی میتواند داشته باشد .انواح حساسیتها به شوینده ها لباسها،خوراکی هاو. ،بیماریهای مختلف داخلی بدن (کبد بیماریهای های خونی و )،گاهی نیش بعضی حشرات ،خشکی پوست ،اگزما.عوارض بعضی از داروها .پس ابتدا لازم به ارزیابی هست .به متخصص پوست مراجعه نمایید.
ارزیابی های لازم را انجام میدهد.
بعد از تشخیص را هکار درمانی مناسب داده میشود.
با تشکر از طرح پرسشتان

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً این علائم در بیشتر موارد ناشی از کهیر دارویی یا یک حساسیت تماسی جدید هستند.
آرام باشید؛ بسیاری از موارد قابل کنترل‌اند ولی لازم است مراقبت مناسب انجام شود.
راهکارهای عملی:
- از تماس با مواد معطر، کف‌پاک‌کن جدید یا دستکش لاتکس پرهیز کنید و از شوینده و مرطوب‌کننده بدون عطر استفاده کنید.
- کمپرس سرد روی نواحی ملتهب به‌مدت 10–15 دقیقه چندبار در روز بگذارید تا خارش کاهش یابد.
- در صورت امکان آنتی‌هیستامین خوراکی غیرآنی (مثل لوراتادین یا ستیریزین) طبق راهنمای دارویی مصرف کنید و پیش از افزودن داروی جدید تداخل با پزشک یا داروساز را بررسی کنید.
- از قطع ناگهانی سرترالین یا پرانول خودداری کنید؛ تغییر دارو را با پزشک معالج یا اورژانس درمانی هماهنگ کنید.
علائم هشدار:
- تنگی نفس یا ورم ناگهانی صورت، لب یا گلو
- تب همراه با درد یا طحال‌زدگی و حال کلی بد
- گسترش سریع کهیر به تنه یا ایجاد تاول و خون‌ریزی در پوست
تخصص پیشنهادی: متخصص آلرژی و ایمونولوژی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید. هویت و پروانه طبابت پزشکان پاسخ‌دهنده از سازمان نظام پزشکی استعلام شده است — فرآیند تأیید هویت پزشکان.

برای همین موضوع، تست استاندارد هست

رایگان · غربالگری، نه تشخیص