جابه‌جایی کلمات و فراموشی با ممانتین/آلپرازولام

دکتر، حدود یک سال است که گفتارم تغییر کرده؛ کلمات را خیلی جابهجا و اشتباه میگویم و هنگام صحبت زیاد گیر میکنم. حافظهام هم بهشدت ضعیف شده و مطالب را گاهی پس از چند ثانیه فراموش میکنم. ممانتین مصرف میکنم و گاهی آلپرازولام ۰٫۵ هم میخورم. آیا ممکن است این علائم از داروها باشند؟
6 آبان 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً این مشکلات گفتار و افت حافظه بخشی ناشی از اثرات یا تداخل دارویی ممانتین و مصرف گاه‌به‌گاه آلپرازولام هستند؛ در بیشتر موارد با بازنگری داروها علائم قابل بهبود‌اند، اما احتمال پیشرفت یک بیماری زمینه‌ای عصبی هم وجود دارد.
آرام باشید.
راهکارهای عملی:
- داروها را همین الآن قطع نکنید؛ به‌ویژه آلپرازولام را ناگهانی قطع نکنید (خطر عوارض قطع ناگهانی وجود دارد).
- فهرستی از همهٔ داروها، دوزها و زمان مصرف بنویسید و زمان شروع علائم را ثبت کنید.
- تا بررسی پزشک از رانندگی و کار با ماشین‌آلات بپرهیزید.
- هرچه سریع‌تر به پزشک معالج یا داروساز اطلاع دهید و با همراه برای بازنگری درمان مراجعه کنید.
علائم هشدار:
- کاهش ناگهانی سطح هوشیاری یا گیجی خیلی شدید.
- ضعف یا بی‌حسی ناگهانی یک‌طرفه یا افت ناگهانی توان گفتار.
- تنگی نفس شدید یا مشکل در بلع.
تخصص پیشنهادی:
نورولوژی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید. هویت و پروانه طبابت پزشکان پاسخ‌دهنده از سازمان نظام پزشکی استعلام شده است — فرآیند تأیید هویت پزشکان.

برای همین موضوع، تست استاندارد هست

رایگان · غربالگری، نه تشخیص