احساس بی‌ارزشی و ناتوانی؛ احتمالاً چه چیزی است؟

من نمیدونم بیماریم چیه نپرسیدم اما چندساله تحت نظر روانپزشک هستم دارو میخورم مشاوره هم میرم الان الانزاپین و فلوکستین میخورم میخام کارای خونم انجام بدم ولی نمیتونم خسته میشم الان با یه جمله همسرم ک بهم گفت یه کم به خودت بیا یه کاری کن به شدت بهم ریختم گریم گرفت احساس ناتوانی و بی ارزشی میکنم احساس میکنم مادر خوبی نیستم رشته تحصیلیم خوب نیست فکر میکنم لیاقتم مرگ هست ولی نمیدونم چطوری همه قرصام
7 تیر 1405

پاسخ پزشکان

1
درود
مراجع گرامی،
اختلالات روانی علاوه بر دارو نیاز به رواندرمانی دارند.
مراجعه به روانشناس بالینی و جلسات رواندرمانی
به شما کمک می‌کند علل خلق پایین
افکار منفی و افکار آسیب به خود و مرگ،
هیجان‌های منفی را بشناسید و مدیریت کنید.
0
سلام
احساسات ناخوشایندی رو دارین تجربه میکنین و در کنار دارو حتما باید از روانشناس هم کمک بگیرین.
0
سلام.
عزیزم نیاز مبرم شما به توجه و مراقبت از جانب همسر و دیگران باعث نیاز به اطمینان دهی و تایید طلبی شده است و چنین نیاز‌هایی فرد را وابسته و دچار بی کفایتی می کند.
تلاش کنید مهارت‌های خود _اتکایی و خود_کفایی را از طریق انجام کار‌های روزمره و تسلط بر نقش زنانگی خود و درگیر شدن در فعالیت‌های لذت بخش ارتقا دهید.
انجام فعالیت‌های روز مره باعث افزایش انرژی و حال خوب می شود.
انزواطلبی و کنارگیری از فعالیت‌های روز مره باعث خلق افسرده تر و خود_ ملامت نگری خویش و دیگران می شودکار و تحرک داشتن جوهره سلامت روان است.
شروع کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.
0
با سلام.
اینکه دارو درمانی و روان درمانی را در کنار هم انجام می دهید بسیار خوب است اما ممکن است گاهی با وجود درمان علائم افسردگی عود کند.
خوشبختانه چون شما تحت نظر روانپزشک و روانشناس هستید با کمک آنها می‌توان جلوی بازگشت علائم را گرفت.
در اولین فرصت مشکل را با درمانگرتان در میان بگذارید تا مجددا روند درمان را بررسی کند.
اگر فکر آسیب به خود را دارید سریع تر به اورژانس روانپزشکی مراجعه کنید.
0
سلام
با این توضیحات نمی‌توان تشخیص قطعی داد، اما احساس بی ارزشی، ناتوانی، گریه، خستگی و افکار مرگ نشان می دهد که لازم است درمانتان هرچه زودتر دوباره توسط روانپزشک و روانشناس بررسی شود.
روان درمانی منظم و تخصصی را حتما ادامه دهید، زیرا درمان ریشه ای این افکار و احساسات، با روان درمانی انجام می‌شود.
همچنین اگر افکار آسیب به خود شدت گرفته اند، فورا و بدون تاخیر با روانپزشکتان تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.
0
دوست عزیزم، با تمام وجود میدونم که جمله ی همسرت چقدر توی عمیق‌ترین نقطه ی وجودت فرو رفته و احساس بی ارزشی که حس میکنی رو چند برابر کرده، این واکنش، نشانه ی ضعف نیست، بلکه فریاد قلبی ست که سال‌ها زیر بار افسردگی خسته شده.
اما باور کن که این احساس «بی لیاقتی برای زندگی»، یه دروغ بزرگ از طرف بیماری ته، نه حقیقت وجود مهربون و دوست داشتنی تو که هر روز برای بهتر شدن تلاش میکنه.
به جای فشار برای انجام همه ی کار‌ها، امروز فقط یه کار کوچیک انجام بده (مثلا مرتب کردن یه قفسه) و به خودت تبریک بگو، تا مغزت کمکم به موفقیت‌های کوچیک عادت کنه.
حتما با روانپزشکت درباره ی این افکار جدید صحبت کن، چون شاید نیاز به تنظیم مجدد دارو یا جلسات فشرده تر مشاوره داشته باشی.
و اگر این افکار تشدید شدن، لطفا با خط 123 (اورژانس اجتماعی) یا با یک درمانگر متخصص تماس بگیر و این بار سنگین رو به دوش متخصصان بسپار، تو برای بودن در کنار فرزندت، ارزشمند‌ترین مادری هستی که این دنیا میتونه داشته باشه.
0
باسلام.
باتوجه شرح حال شما صلاح دراین است سریعا اول به روان پزشک جهت تنظیم دارو تشریف ببرید بعد به روان شناس که موازات دارو مداخلات انجام گیرد افکار منفی و زود رنجی و گریه کردن و تحریف شناختی و احساس بی ارزشی و نادیده گرفتن جنبه‌های مثبت و در افکار شما وجود داشته و حتی طرحواره که مجموع ان باور مرکزی است من دوست داشتنی نیستم من ارزشمند نیستم.
0
انگار بار سنگینی رو دوشت هست
و احساس میکنی در چندتا از بخش‌های زندگی ات شکست خوردی وقتی این حرفو میگی غم و ناامیدی زیادی حس می‌کنم
اگر بتونیم به جای قضاوت به آن بخش درد کشیده نزدیک بشیم و متوجه بشیم به چی بیش از همه نیاز داره که اینقدر غم داره ؟ کسی هست اونو ببینه ؟ درکش کنه؟به اون بگه تنهانیست ؟

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً این حس‌ها نشانهٔ بازگشت یا و خامت افسردگی هستند.
در بیشتر موارد احساس بی‌ارزشی، خستگی شدید و ناتوانی در انجام کار‌های روزمره با درمان مناسب قابل کنترل است؛ آرام باشید و بدانید کمک وجود دارد.
راهکار‌های عملی:
1 یک نفر قابل‌اعتماد (دوست یا خانواده) را مطلع کنید تا فعلاً همراه شما باشد.
2 اگر به خوردن همهٔ قرص‌ها فکر می‌کنید، دارو‌ها را در دسترس قرار ندهید و از کسی بخواهید آن‌ها را موقتاً نگه دارد؛ هرگز دارو‌ها را یکباره مصرف نکنید.
3 همین امروز یا فوراً با روانپزشک تماس بگیرید و وضعیت را گزارش کنید؛ امکان نیاز به تنظیم دارو یا مداخله فوری وجود دارد.
4 فعالیت‌های ساده مثل پیاده‌روی کوتاه، نوشیدن آب، دوش و لرم و تمرین نفس عمیق برای کاهش اضطراب مفید است.
علائم هشدار:
1 افکار مشخص یا برنامه‌ریزی‌شده برای خودکشی یا تمایل قوی به مصرف همهٔ قرص‌ها — مراجعهٔ فوری لازم است.
2 افت ناگهانی هوشیاری، امتناع از خوردن یا مراقبت از خود به طور کامل.
3 رفتار خیلی آشفته، پرخطر یا قطع تماس با واقعیت.
تخصص پیشنهادی: روانپزشکی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.