نفخ شکم کودک بعد غذا — علت و راهکار فوری

سلام خسته نباشید
کودکم بعد غذا شکمش باد میکنه گاهی با درد و گاهی بدون درد . برایش ساشه کیدی لاکت و مینو گرایپ میدهیم و همینطور دفع نداره فقط میخوره دفع نمیکنه مشکل چیه باید چیکار کرد . زیر چشمانش هم گود بود بی حال نیست و گوشی هم زیاد نگاه میکنه میشه برای این دو راه حل بگید خیلی نگرانم
1 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
وقت به خیر اختلال گوارشی (کاهش حرکت روده یا اختلال هضم) علل این علایم است فوق تخصص غدد میتونه به شما کمک کنه

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً نفخ بعد از غذا در کودک شما در بیشتر موارد به‌خاطر یبوست یا عدم تحمل لاکتوز (حساسیت به شیر) است. اغلب جدی نیست اما نیاز به پیگیری دارد؛ آرام باشید و تغییرات را زیر نظر بگیرید.
راهکار‌های عملی:
- مایعات کافی: بین و عده‌ها جرعه‌جرعه آب یا مایعات ساده بدهید تا از کم‌آبی جلوگیری شود.
- افزایش فیبر ملایم: میوه‌های پخته یا پوره شده (مثلاً آلو)، سبزیجات نرم و غلات مناسب کودک را اضافه کنید.
- رفتار غذایی: غذا را آرام بدهید، از بلع هوا جلوگیری کنید و پس از غذا پیاده‌روی کوتاه داشته باشید.
- ثبت و آزمایش: دفعات و کیفیت مدفوع را یادداشت کنید و برای 4872 ساعت محصولات لبنی غلیظ را موقتاً کاهش دهید تا تغییر را ببینید.
علائم هشدار:
- درد شکم بسیار شدید یا شکم خیلی سفت
- تب بالا یا استفراغ مکرر و ناتوانی در خوردن/نوشیدن
- کاهش وزن و اضح، چشم‌ها یا پوست فرورفته یا بی‌حالی شدید
تخصص پیشنهادی: پزشک کودکان

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.