کندی رشد و بلوغ پس از ۱۸ سال — دلایل و راهکار

بنده به عنوان یک آقای متولد ۱۳۷۲از یه جایی به بعد رشد و بلوغم بسیار بسیار کند است،چند سالی هم اعتیاد داشتم، الان با توجه به شرایطم به چه تخصصی مراجعه کنم؟ آیا کسی مشکل بنده رو داشته؟تستسترون در روند بهبود کارایی دارد یا خیر؟
5 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت اصلی مربوط به اختلال در محور هیپوفیز-تستوسِترون (هیپوگنادیسم) یا اثر طولانی‌مدت سوءتغذیه و مصرف مواد است.
در بیشتر موارد این حالت قابل بررسی و تا حدی قابل بهبود است؛ نگران نباشید، تشخیص با معاینه و آزمایش هورمونی ممکن است ساده باشد.
راهکار‌های عملی:
- آزمایش صبحگاهی: تستوسترون پایه همراه با LH، FSH، TSH و پرولاکتین و آزمایش‌های پایه خون و کبد را انجام دهید.
- مراجعه سریع به متخصص اندوکرینولوژی برای معاینه بالینی و تفسیر نتایج.
- قطع یا مدیریت مصرف مواد و شروع برنامه تغذیه‌ای با کالری و پروتئین کافی و تمرین مقاومتی برای بهبود پاسخ هورمونی.
- آوردن سوابق پزشکی و مصرف دارو/مواد هنگام مراجعه.
- پس از تأیید کمبود هورمونی، درمان جایگزین مانند تستوسترون در برخی موارد مفید است اما فقط با نظر متخصص و پیگیری انجام شود.
علائم هشدار:
- سردرد شدید یا اختلال بینایی
- تنگی نفس یا درد قفسه سینه
- ضعف شدید یا غش ناگهانی
تخصص پیشنهادی: اندوکرینولوژی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.