افسردگی بعد از زایمان: چه کار فوری انجام دهم؟

سلام من ۴ ماه زایمان کردم افسردگی خیلی شدید دارم بیقرارم افکار مزخرف سمتم میاد شبا حالم خیلی بده تمام تنم میلرزه همش گریه میکنم من سابقه افسردگی داشتم اما اینطور نبودم متخصص اعصاب و روان میرم کلونازپام اس سیتالوپرام و رهاکین میخورم اما حالم خوب نیست خواهش میکنم راهنماییم کنین
5 تیر 1405

پاسخ پزشکان

1
با سلام و احترام
نیاز به ارزیابی بیشتر هست توصیه می‌شود درکنار دارودرمانی حتما رواندرمانی نیز دریافت کنید.
0
سلام
نیاز به ارزیابی بیشتر هست با چند خط نوشته نمی‌شه این حجم از غم رو تعدیل کرد برای درمان حتما به روانشناس مراجعه کنید.
0
سلام
عزیزم.
بنظرم یک روانشناس طرح و اره درمانگر می تونه بهتر شمارو ارزیابی کنه.
اگر طرح و اره نقص و شرم و طرح و اره شکست داشته باشید با زایمان ترس شما از عدم توانایی در مراقبت از نوزاد می تواند فعال شود و موجب افسردگی پس از زایمان شود.
البته چون سابقه افسردگی داشتید و دارو می خورید بهتر است همزمان هم به روانپزشک مراجعه کنید و هم روانشناس.
در ضمن تا رفع کامل ترس از آسیب زدن به نوزاد حتما باید یک حامی 24 ساعته کنارتون باشه و مطمین باشید این افکار فقط فکرند و بندرت عملی می شوند.
من یک مجموعه و یس آموزشی دارم که اگر گوش کنید ترس‌های شمارو کم می کنه
0
سلام
مراجعه داشته باشید به روانشناس تا ارزیابی بیشتری صورت بگیرد ببینید روانپزشک تشخیص چه بوده نیاز هست سوابق درمانی شما بررسی گردد روان درمانی غیر دارویی هم کمک بگیرید
0
با سلام.
اینکه برای کمک گرفتن به روانپزشک مراجعه داشتید بسیار عالی هست.
اگر مدت کمی از شروع دارو‌ها گذشته نیاز است کمی صبر کنید در غیر این صورت مجددا به روانپزشک مراجعه کنید و ایشان را از وضعیتتان مطلع کنید.
افسردگی بعد از زایمان برای بسیاری از خانم‌ها پیش می آید و خوشبختانه قابل درمان است.
از کمک و حمایت اطرافیان در مراقبت از نوزاد استفاده کنید.
در صورتی که فکر آسیب به خودتون یا نوزاد وجود داشت حتما به اورژانس روانپزشکی مراجعه بفرمایید.
0
مادر عزیز، با تمام وجود میدونم این لحظات چقدر طاقت فرساست و افکارت و لرزیدن تن، واقعا ترسناکه، اما با قاطعیت بدون که این علائم زنگ خطر هستند و باید همین الان پاسخ داده بشن.
به هیچ وجه منتظر جلسه بعدی پزشک نباش؛ همین الان با خط اورژانس روانپزشکی (123) تماس بگیر یا به نزدیک‌ترین اورژانس بیمارستان برو تا وضعیت دارو‌هایت رو تنظیم کنند، چون احتمالا دوز فعلی برای این دوران پاسخگو نیست.
یادت باشد این افسردگی تقصیر تو نیست و یک اختلال بیولوژیک قابل درمانه؛ هزاران مادر مثل تو این راه را رفتن و با کمک به موقع، به آرامش رسیدن.
تو برای فرزندت ارزشمند‌ترین مادر دنیایی و این لحظه، لحظه ی درخواست کمک از متخصصه نه لحظه ی تسلیم شدن.
خواهش می کنم همین الان اقدام کن.
0
سلااام دوست عزیز از خواندن پیامتان بسیار ناراحت شدم
چقدر فشار و غم دریافت کردم
کاملا مشخص است که شرایط خیلی سختی را سپری می کنید
حتما در کنار خدمات روانپزشکی در صورت امکان با یک درمانگر مناسب هم در ارتباط باشید
شرایط فعلیتان را هم برای روانپزشکتان شرح دهید
تا در صورت لزوم بررسی مجدد انجام شود
بسیار مشتاقم که چیزی بگویم که برایتان کمک کننده باشد اما علت یابی و توصیه در مورد این میزان از آشفتگی که توصیف کردید نیاز به بررسی بیشتر دارد
افسردگی بعد از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی تا حدودی طبیعیست اما استنباط من از پیام شما این بود که مسائل دیگری هم وجود دارد که موجب رنجش شما شده است
0
با سلام،
همین که اینجا پیام گذاشتید یعنی بخشی از شما بسیار به دنبال بهبود هست و خیلی امیدوار کنننده است، افسردگی بعد از زایمان اصلا پدیده عجیبی نیست بسیاری از خانم‌ها اون رو تجربه می‌کنند، فرزند آوری و فرزند پروری فرایندی که تغییرات زیادی در زندگی فرد ایجاد میکنه و این تغییرات میتونه برای برخی دلهره آور و اضطراب انگیز باشه، اما اگر درمان رو مرتب پیش برید، کنار دارو جلسات درمان داشته باشید، برای مراقبت از خوندن و فرزندتون کمک دریافت کنید، به مرور حال شما بهبود پیدا میکنه.
0
سلام
وقت بخیر
در اسرع وقت از یک روانشناس مجرب وقت بگیرید
نیاز هست بررسی و ارزیابی دقیقی صورت بپذیره
موفق باشید
0
سلام.
دوست عزیز؛
با توجه به سابقه افسردگی، شروع علائم شدید بعد از زایمان و اینکه با وجود مصرف دارو هنوز حالتان خوب نشده، توصیه اکید می کنم هرچه زودتر روان درمانی تخصصی را به صورت منظم و تا درمان کامل شروع کنید.
روان درمانی تخصصی بویژه درمان شناختی _رفتاری و طرحواره درمانی در کنار دارو، به درمان ریشه ای افسردگی پس از زایمان، کاهش افکار آزاردهنده، اضطراب و بی قراری در شما بسیار کمک می کند و احتمال بهبودی پایدار را افزایش می دهد.
اگر علائم خیلی شدیدتر شدند یا افکار آسیب به خود یا نوزاد پیدا کردید، بدون تاخیر به روانپزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً شما دچار افسردگی پس از زایمان یا عود افسردگی هستید.
در بیشتر موارد این حالت قابل بهبود است و نیاز به بررسی سریع درمان و حمایت عملی دارد؛ نگران نباشید و بدانید کمک مؤثر در دسترس است.
راهکار‌های عملی:
1 همین امروز با روان‌پزشک یا پزشک معالج تماس بگیرید تا دارو‌ها و دوز‌ها بازبینی شود؛ هرگز دارو را خودسرانه قطع نکنید.
2 به یکی از نزدیکان یا اعضای خانواده بگویید وضعیتتان را و از آنها کمک عملی در نگهداری نوزاد و خواب گرفتن استفاده کنید.
3 جلسات روان‌درمانی (مثل رفتاردرمانی شناختی یا درمان حمایتی) و گروه‌های مادران را پیگیری کنید.
4 کار‌های روزانه را کوچک کنید، فعالیت بدنی سبک روزانه، خواب منظم، و تکنیک‌های تنفس عمیق انجام دهید.
علائم هشدار:
1 افکار خودکشی یا آسیب به نوزاد،
2 ناتوانی کامل در مراقبت از نوزاد یا خوردن/خوابیدن،
3 توهم، گیجی شدید یا از دست رفتن ارتباط با واقعیت — در این موارد فوراً به اورژانس مراجعه کنید.
تخصص پیشنهادی: روان‌پزشکی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.