علت اسهال بعد از کولونوسکوپی

سلام من دیروز کولونوسکوپی شدم و چیزی نشون نداد بعد از اون دچار اسهال شدم ممکنه به چه علت باشه و چه قدر طول میکشه؟
2 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً اسهال شما به‌خاطر ملین‌های آماده‌سازی روده قبل از کولونوسکوپی یا تحریک موقت مخاط روده از و رود ابزار و هوای داخل روده است.
در بیشتر موارد گذرا بوده و طی چند روز خودبه‌خود بهتر می‌شود؛ نگران نباشید.
راهکار‌های عملی:
- مایعات کافی بنوشید (آب، محلول خوراکی الکترولیت یا سوپ رقیق) تا از کم‌آبی جلوگیری شود.
- غذای سبک و کم‌چرب مثل برنج، نان تُست و موز مصرف کنید و از لبنیات پرچرب و غذا‌های تند پرهیز کنید.
- در نبود تب یا خون در مدفوع و در صورت نبود منع دارویی، می‌توانید داروی ضداسهال (مثلاً لوپرامید) طبق دستور داروخانه مصرف کنید.
- استراحت کنید و اگر اسهال بیش از 48 ساعت ادامه یافت یا شدت گرفت، با پزشک تماس بگیرید.
علائم هشدار:
- تب بالا یا لرز
- وجود خون یا مخاط زیاد در مدفوع
- علایم کم‌آبی شدید مثل سرگیجه، کاهش ادرار یا تپش قلب
تخصص پیشنهادی: گوارش

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.