آیا از تماس زخم با شیر توالت عمومی باید نگران شد؟

التماس میکنم جواب بدید
من دیروز دستم ۲جا رو شستم با کاغذ برید
امروز تو پارک رفتم دسشویی و با همون دست شیر اب داخل دسشویی رو باز کردم.وقتی دستمو شستم و دستم سوخت یادم افتاد زخم بوده و دقیقا با همونجا شیر ابو بازکردم.خیلی نگرانم قرص پپ بخورم با نه.وقتی دستم با مایع سوخته ینی ویروسم ممکنه منتقل شه دیگه؟با اینکه زخم برای روز قبلش بود.بریدگی با کاغد
1 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
خیر، نگران نباشید.
ویروس‌های HIV و هپاتیت C خارج از بدن سریع غیرفعال میشوند و از طریق شیر آب منتقل نمی‌شوند.
هپاتیت B هم نیاز به تماس مستقیم خون دارد.
در این شرایط خطر انتقال وجود ندارد.

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً در بیشتر موارد تماس کوتاه زخم کوچک با دسته شیر توالت عمومی منجر به بیماری جدی نمی‌شود و جای نگرانی شدید نیست.
تنها در صورتی که شیر آغشته به خون یا مایعات بدن فردی مبتلا بوده یا زخم عمیق و خون‌ریز بوده، خطر بالقوه افزایش می‌یابد.
راهکار‌های عملی:
- محل زخم را با آب و صابون حداقل ۳۰ ثانیه شسته و خشک کنید.
- زخم را با ضدعفونی‌کننده مناسب (بتادین/کلرهگزی‌دین یا الکل ۷۰٪) تمیز کرده و سپس پانسمان کنید.
- وضعیت واکسیناسیون کزاز را بررسی کنید؛ در صورت نا‌به‌روز بودن یا نداشتن یادآور، با مراکز سلامت تماس بگیرید.
- اگر تماس و اضح با خون فردی با ریسک شناخته‌شده بوده، ظرف ۷۲ ساعت به اورژانس مراجعه کنید تا نیاز به پروفیلاکسی پس از مواجهه بررسی شود.
علائم هشدار:
- افزایش قرمزی، درد یا ترشح چرکی از محل زخم
- تب یا احساس بیماری سیستمیک
- گسترش خطوط قرمز به سمت اندام یا تورم شدید
تخصص پیشنهادی: اورژانس

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.