پدرم آسم داره و نصف شب با حالت تنگی نفس از خواب بیدار شد و خودش شربت دیفن هیدرامین خورده بود و من براش آمپول بتامتازون زدم و دو قاشق شربت کتوتیفن بهش دادم آیا این دارو ها تداخل باهم ندارن؟
5 فروردین 1405
پاسخ پزشکان
0
باسلام.به غیرازخواب آلودگی تداخل خطرناک دیگه ای ندارن
احتمالاً مشکل اصلی افزایش خوابآلودگی و اثرات آنتیکولینرژیک است. در بیشتر موارد یک دوز واحد از این ترکیب عارضه شدید ایجاد نمیکند اما در افراد مسن خطر گیجی، افت هوشیاری یا مشکلات ادراری و تنفسی بیشتر است. آرام باشید و وضعیت را کنترل کنید. راهکارهای عملی: - هر ۱۵–۳۰ دقیقه هوشیاری و تنفس را چک کنید: میزان صحبت، سرعت و عمق تنفس و رنگ لبها. - بیمار را نیمهنشسته نگه دارید؛ از درازکش کامل جلوگیری کنید تا خطر آسپیراسیون کاهش یابد. - داروی اضافی ندهید و میزان و زمان مصرفهای قبلی را یادداشت و همراه داشته باشید. - در صورت خوابآلودگی غیرطبیعی یا تغییر رفتار، سریعاً به مراکز درمانی مراجعه یا اورژانس را خبر کنید. علائم هشدار: - کاهش شدید هوشیاری یا بیهوشی و بیجوابی به تحریک. - تشدید قابلتوجه تنگی نفس، سختی تنفس یا سیانوز (آبی شدن لب/صورت). - تب بالا همراه با هذیان، تپش قلب خیلی سریع/نامنظم یا عدم امکان ادرار. تخصص پیشنهادی: فوقتخصص ریه
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.