بالا بودن آنزیم کبدی در نوزاد: آیا خطرناک است؟

سلام نوزاد من ۲۴ روزشه که از روز سوم تولد دچار زردی شد دکتر بردیم زردی رو ۱۱ گفتن و نیاز به دستگاه نداشت بعداز گذشت دو هفته زردی همچنان بود دو باره دکتر بردیم بعد از آزمایش خون زردی رو ۱۶ گفتن و بالا بودن آنزیم های کبدی دکتر کپسول اورسوفار گرفت
برای نوزاد این سنی خطرناک نیست
7 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً این وضعیت در بیشتر موارد ناشی از زردی طول‌کشیده فیزیولوژیک است، اما افزایش آنزیم‌های کبدی نیازمند پیگیری است و نمی‌توان به قطعیت گفت؛ احتمالاً یک مشکل کبدی جدی‌تر مثل آترزیای صفراوی نیز باید در نظر گرفته شود.
نگران نباشید، بسیاری از موارد با پیگیری زودهنگام قابل بررسی و درمان هستند.
راهکار‌های عملی:
- شیردهی یا تغذیه مکرر (هر 23 ساعت) و ثبت تعداد ادرار و مدفوع روزانه.
- داروی تجویزی (اورسوفار) را دقیقاً طبق دستور پزشک بدهید و داروی دیگری اضافه نکنید.
- هر چه سریع‌تر آزمایش‌ها را تکمیل کنید: بیلی‌روبین تفکیکی، تکرار آنزیم‌ها و در صورت لزوم سونوگرافی کبد و کیسه صفرا.
- وزن نوزاد را ثبت کنید و نتایج آزمایش را به پزشک اطفال یا متخصص نشان دهید.
علائم هشدار:
- مدفوع بسیار روشن یا سفید (رنگ‌پریده)
- کاهش چشمگیر تغذیه یا وزن‌گیری نکردن/کاهش وزن
- تب، بی‌حالی شدید یا تنفس سریع
تخصص پیشنهادی: گوارش کودکان

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.