سلام.برادرم سابقه مسمومیت عمدی شدید با متادون و دو هفته کما رفتن داشت. الان دو ماه از ترخیص گذشته و کاملا سالمه. ولی هفته گذشته موقع برداشتن جسم سنگین ، ناگهان رگ بزرگ دست راستش از روی بازو تا یک وجب پایینتر سه گره بزرگ افتاده. بردیم دکتر گفتن که دوش آب گرم بگیره و چیز خاصی نیست. آزمایش خون چکاپ هم داد کاملا سالم بود. البته فقط غلظت خون داشت.؟
7 اردیبهشت 1405
پاسخ پزشکان
1
درود بر شما توصیه میکنم به انجام یک سونوگرافیداپلر عروق اندام پاینده باشید
احتمالاً این برجستگی ناشی از اتساع و برجستهشدن سیاهرگ سطحی بر اثر فشار ناگهانی (مثل بلند کردن جسم سنگین) یا در موارد کمتر التهاب سطحی/ترومبوفلبیت است. در بیشتر موارد خوشخیم و موقتی است و نیاز به نگرانی شدید ندارد، اما باید علائم را زیر نظر گرفت. راهکارهای عملی: - از بلند کردن اشیاء سنگین و فشار دادن ناحیه خودداری کرده و حداقل چند روز استراحت بدهید. - آبی گرم یا کمپرس گرم10–15 دقیقه چند بار در روز برای تسکین و افزایش جریان خون بگذارید. - بازو را در حالت استراحت بالا نگه دارید و مایعات کافی بنوشید تا غلظت خون کاهش یابد. - در صورت درد میتوانید از مسکنهای معمولی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن طبق راهنمای دارویی استفاده کنید. - اگر امکان دارد از آستین فشاری یا باند کشی ملایم برای حمایت استفاده کنید. علائم هشدار: - قرمزی، گرم شدن یا درد شدید موضعی که بدتر میشود. - تنگی نفس یا درد ناگهانی قفسه سینه (مشکوک به آمبولی). - افزایش سریع ورم یا بیحسی/اختلال در حرکت دست. تخصص پیشنهادی: جراح عروق
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.