پسر۱۷ساله هستم استرس درسی خیلی زیاد دارم که دستام یخ میزنه و تنگی نفس و تپش قلب درد قفسه سینه و غیره میگیرم ۲ بار اکو دادم ۶ بار نوار قلب و عکس ریه و نوار مغز و هولتر ریتم و هولتر فشارو ازمایش خون وتیرویید ومتانفرون کلیه گفتن نرماله وگفتن فقط یه خیلی خفیف mr داری که مشکلی ایجاد نمیکنه ولی متاسفانه وقتی بلندمیشم از جام چند ثانیه تپش قلب و تنگی نفس میگیرم ممنون میشم راهنمایی کنین
3 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
درود، با توجه به بررسیهای قلبی و داخلی طبیعی بهتر است از جهت کنترل اضطراب با روانپزشکمشورت بفرمایید.
احتمالاً علت تنگینفس و تپش چندثانیهای هنگام برخاستن در شما مربوط به اضطراب/حملات پانیک یا در برخی موارد اختلال تنظیم خودگردان (مشابه نارسایی ایستاده) است. در بیشتر موارد این وضعیت تهدیدکننده فوری نیست و با روشهای ساده کنترلپذیر است. راهکارهای عملی: - قبل از بلند شدن دو تا سه نفس عمیق شکمی بکشید؛ ابتدا چند ثانیه لبه تخت بنشینید سپس به آرامی بایستید. - هنگام روز مایعات کافی بنوشید و غذای کمحجم شامل مقداری نمک سالم مصرف کنید تا حجم خون بهتر حفظ شود. -ورزشهای ساده پا (بالا بردن پاشنه و پنجه، فشار دادن پاها) و استفاده از جوراب فشاری در هنگام برخاستن کمککننده است. -تمرینهای آرامسازی روزانه مثل تنفس ریتمیک یا تمرینات ملایم هوازی به کاهش اضطراب و تپش کمک میکند. علائم هشدار: - غش یا از دست دادن هوشیاری. - تنگینفس شدید یا کبودی لبها/ناتوانی در صحبت کردن. - درد قفسهسینهٔ شدید یا تعریق سرد و ضعف ناگهانی. تخصص پیشنهادی: روانپزشکی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.