علت کاهش وزن بعد از درمان زخم معده

سلام من ۳-۴ ماه پیش دچار زخم معده شدم و مدت دو ماه دارو مصرف کردم(نولپازا و پایلوشات). از اون موقع وزنم از حدود ۵۸کیلو به ۵۴ رسیده حتی با اینکه یک ماهه داروهامو قطع کردم بازم تو این یک ماه یک کیلو وزن کم کردم. پرهیز غذایی دارم ولی کالری شماری میکنم بیشتر از کالری مجازم دریافت میکنم اما وزنم کم میشه. در ضمن گاهی اسید معدم خیلی میره بالا و وقتی بالا میارمش مایع بی رنگیه که خیلی سوزش داره
22 فروردین 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً کاهش وزن شما در ارتباط با التهاب یا زخم باقی‌مانده و رفلاکس معده است که اشت‌ها را کم و تهوع/استفراغ ایجاد می‌کند.
در بیشتر موارد مشکل عملکردی یا پرهیز غذایی نیز نقش دارد؛ نگران نباشید اما نیاز به پیگیری دارد.
راهکار‌های عملی:
1 و عده‌های کوچک و پرانرژی هر 34 ساعت؛ از مواد کالری‌فشرده مثل شیر پرچرب، موز، آجیل و پوره‌ها استفاده کنید.
2 غذا‌های محرک (قهوه، نوشابه‌های گازدار، سرخ‌کردنی، غذا‌های تند و اسیدی) را محدود کنید و هنگام خواب سر تخت را کمی بالا ببرید.
3 یک دفترچه ثبت وزن و علائم روزانه داشته باشید و هفته‌ای یک بار وزن را اندازه‌گیری کنید.
4 از آنتی‌اسید‌های بدون نسخه برای تسکین موقتی استفاده و برای ارزیابی هلیکوباکتر و آزمایش‌های پایه (CBC، تیروئید) به پزشک مراجعه کنید.
علائم هشدار:
1 استفراغ خون یا مدفوع سیاه.
2 استفراغ مکرر و ناتوانی در نگه‌داشتن مایعات همراه با ضعف و سرگیجه.
3 کاهش وزن سریع بیش از ۵٪ در یک ماه یا ضعف پیش‌رونده.
تخصص پیشنهادی: گوارش

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.