تپش قلب، سرگیجه و تهوع پس از اسپیرنولاکتون

بخاطر تنبلی تخمدان و ریزش مو قرص اسپیرنولاکتون ۱۰۰ روزی یک عدد و قرص سیبل به مدت دوماه استفاده کردم اوایل گرفتگی و درد عضلات و خستگی و الان سرگیجه و تپش قلب شدید سردرد و حالت پنیک بهم دست داد قرص رو قطع کردم آیا ممکنه قطع قرص اسپیرنولاکتون اشتباه باشه باید چیکار کنم
5 آبان 1405

پاسخ پزشکان

1
از عوارض دادو هست تدریجا قطع کنید ببینید بهتر میشید

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علائم شما ناشی از عوارض جانبی اسپیرنولاکتون—به‌ویژه تغییرات الکترولیتی (مثلاً افزایش پتاسیم) یا افت فشار و تغییر تعادل مایعات—و بخشی از تپش و حالت پنیک ممکن است واکنش اضطرابی باشد.
در بیشتر موارد بعد از قطع یا تنظیم دوز، علائم قابل کنترل‌اند ولی لازم است سریعاً بررسی شوند تا خطرهای جدی رد شوند.
راهکارهای عملی:
- فشار خون و نبض را اندازه بگیرید و مقادیر را یادداشت کنید.
اگر امکان دارد خود را آرام کنید و در حالت نیمه‌نشسته استراحت کنید.
- از خوردن غذاها یا مکمل‌های پرپتاسیم و جایگزین‌های نمک خودداری کنید.
- هر چه سریع‌تر آزمایش خون (پتاسیم، سدیم، کراتینین) و نوار قلب (ECG) انجام دهید.
- تا ویزیت، از مصرف داروهای دیگر بدون تجویز (مخصوصاً ضدالتهاب غیراستروئیدی) خودداری کنید.
علائم هشدار:
- تپش قلب خیلی سریع یا نامنظم، یا غش/از دست رفتن هوشیاری
- درد قفسه سینه یا تنگی نفس
- ضعف شدید، بی‌حسی اندام یا تشنج
تخصص پیشنهادی: پزشک داخلی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید. هویت و پروانه طبابت پزشکان پاسخ‌دهنده از سازمان نظام پزشکی استعلام شده است — فرآیند تأیید هویت پزشکان.

برای همین موضوع، تست استاندارد هست

رایگان · غربالگری، نه تشخیص