اروغ بدبو و اسهال آبکی؛ علت و راهکار

مدت ۶سال است تقریبا چند ماه بکبار اروغ بدبو دارم و بعد از آن اسهال ابکی و سپس تا دفع مخاط سفید پیش میره و تمام میشه هرچند ماه یه بار این مدلی میشم. گوارش رفتم اندو سکوپی کرد گفت هیچی نیست روده تحریک پذیره دارو داده و گفتن عملکرد معدت ضعیفه اما با بدتر شدن شرایط روحی در طول این یک ماه از تعداد دفعات بیستر شده گاه به برخی مواد مثل سرخ کردنی و سیب زمینی پخته هم حساسیت دارم و معدم واکنش نشان میده.
5 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت علائم شما در بیشتر موارد سندرم روده تحریک‌پذیر با حساسیت عملکردی به برخی غذا‌ها است؛ کاهش عملکرد معده و تشدید با استرس هم ممکن است وجود داشته باشد، نگران نباشید اما پیگیری مناسب مهم است.
راهکار‌های عملی:
- برای چند هفته از غذا‌های چرب و سرخ‌کردنی، غذای آماده، لبنیات پرچرب و غذا‌های نفاخ و ادویه‌دار پرهیز کنید.
- دفترچه غذایی و علائمتان را ثبت کنید تا محرک‌های مشخص (مثلاً سیب‌زمینی یا سرخ‌کردنی) معلوم شود.
- در صورت اسهال زیاد آب کافی و محلول ORS بنوشید و غذای ساده مثل برنج و موز مصرف کنید.
- روزانه تمرین‌های آرام‌سازی (تنفس عمیق، پیاده‌روی کوتاه، خواب منظم) برای کاهش تأثیر استرس انجام دهید.
علائم هشدار:
- خون یا چرک در مدفوع یا تب
- درد شکم شدید یا کاهش وزن ناگهانی
- سرگیجه، گیجی یا کاهش قابل توجه ادرار (نشانه کم‌آبی)
تخصص پیشنهادی: گوارش

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.