ماندن تکه سیاه در ناف نوزاد سه ماهه

سلام نوزاد سه ماهه دارم که از در ده روزگی نافش افتاد ولی هنوز بعد از سه ماه یک تکه گوشت سیاه از بند ناف در نافش باقی مانده که خشک و سفت هست و ترشح و عفونت ندارد آیا این تکه گوشت سیاه می افتد یا نیاز به اقدام پزشکی و عمل دارد؟ آیا درمانی دارد دوست ندارم تو نافش سیاه باشه
6 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
به پزشک اطفال نشون بدید بعید هست مشکلی باشه

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً این تکه، بقایای خشک بندناف یا یک قطعه بافت نکروزی سطحی است و در بیشتر موارد بی‌خطر و بدون عفونت باقی می‌ماند؛ رنگ سیاه تا وقتی ترشح، قرمزی یا تب وجود ندارد معمولاً خطرناک نیست اما تشخیص قطعی با معاینه است و نگرانی قابل درک است.
راهکار‌های عملی:
- ناحیه را روزانه با آب و لرم و صابون ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید؛ از کشیدن یا کندن تکه خودداری کنید.
- از گذاشتن پماد یا داروی بدون توصیه پزشک اجتناب کنید؛ برداشتن یا درمان (مثلاً نیترات نقره یا برداشتن سرپایی) باید توسط پزشک انجام شود.
- محل را خشک و تمیز نگه دارید و از مرطوب ماندن طولانی جلوگیری کنید؛ اگر ناراحتی یا خونریزی کوچک باشد، پانسمان خشک کنید.
علائم هشدار:
- تب یا بی‌قراری غیرعادی نوزاد
- قرمزی، تورم، درد یا ترشح چرکی و بوی بد از ناف
- خونریزی مداوم یا باز شدن محل ناف
تخصص پیشنهادی: کودکان

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.