سلام من پنج ساله که قرص آهن نمیخورم چون تو آزمایشcbc چند سال پیش هموگلوبین خونم زیاد بود. الان گاها کبود میشم و کبودی های ریز نه درشت.پریودامم کمتر از قبل شده. ممکنه که آهن بدنم کم شده باشه یا ربطی به این موضوع نداره؟
25 خرداد 1405 آخرین بروزرسانی: 26 خرداد 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام برای مصرف آهن لازمه که اول آزمایش سی بی سی و فریتین انجام بشه.
سلام وقتتون بخیر - خونریزی طولانی یا شدید یا خونریزی از لثه و بینی که بند نمیآید - تنگی نفس شدید، سبکی سر یا غش - پیدایش لکههای ریز قرمز (پتشی) یا افزایش ناگهانی تعداد کبودیها
- لیست داروها و مکملها (مثل آسپرین یا ضدالتهابها) و سابقه خونریزی را یادداشت کنید. - از ضربه به پوست جلوگیری کنید و در صورت تمایل مصرف منابع غذایی آهندار را افزایش دهید (گوشت، حبوبات، سبزیهای برگدار).
احتمالاً علت کبودیهای ریز و کاهش قاعدگی یا کمبود آهن است یا مشکل در پلاکتها/انعقاد خون. در بیشتر موارد برای تشخیص نیاز به آزمایش دارد؛ خودسرانه مصرف قرص آهنتوصیه نمیشود. راهکارهای عملی: - همینالان از مصرف خودسرانه قرص آهنخودداری کنید. -هر چه زودترآزمایش شمارش کامل خون و اندازهگیری فریتین انجام دهید. - لیست داروها و مکملها (مثل آسپرین یا ضدالتهابها) و سابقه خونریزی را یادداشت کنید. - از ضربه به پوست جلوگیری کنید و در صورت تمایل مصرف منابع غذایی آهندار را افزایش دهید (گوشت، حبوبات، سبزیهای برگدار). علائم هشدار: - خونریزی طولانی یا شدید یا خونریزی از لثه و بینی که بند نمیآید - تنگی نفس شدید، سبکی سر یا غش - پیدایش لکههای ریز قرمز (پتشی) یا افزایش ناگهانی تعداد کبودیها تخصص پیشنهادی: هماتولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.