ازمایش اهن دادم فقر اهن دارم چه مکملی مصرف کنم بهتره؟

حدودا دو سه ماهه ریزش مو شدید دارم آزمایش خون دادم اهنم ۳۵ فریتین ۱۷.۹ و زینکم ۶۵ فولیک اسید ۱۲.۸ دکتر بهم گفن قرص ففول دئودنال استفاده کنم
چون معدم حساسه این مکمل خوبه یا سیدرال فورت بگیرم بهتره ؟
قرص ففول ساده قبلا استفاده میکردم مشکلی نداشتم
مکمل xhair استفاده میکنم ولی حس میکنم معدمو اذیت میکنه
برای ریزش مو امپول بیوتین بپانتین استفاده کنم خوبه؟
13 اردیبهشت 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
بانو قرص ففول دئودنال (80 میلیگرم): حاوی فروس سولفات است.
این نوع آهن، علیرغم جذب خوب، عوارض گوارشی بیشتری ایجاد کرده و ممکن است معده شما را تحریک کند.
همانطور که اشاره کردید، بدن شما به نوع سادهتر آن عادت دارد، اما مصرف منظم آن می‌تواند مشکلساز شود.
کپسول سیدرال فورت (SiderAL Forte): بهترین انتخاب برای شماست.
حاوی آهن سوکروزمیال (Sucrosomial Iron) است. این نوع آهن توسط یک پوسته محافظ پوشانده شده که از تماس مستقیم آن با مخاط معده جلوگیری می‌کند و از روده جذب می‌شود، در نتیجه عارضه گوارشی بسیار ناچیزی دارد.
این دقیقا همان چیزی است که به معده حساس شما کمک می‌کند.
قرص X-Hair: از آنجایی که این محصول حاوی ترکیبات مختلفی برای سلامت مو است و شما به آن حساسیت معد‌های دارید، بهتر است مصرف آن را موقتا قطع کنید.
علاوه بر این‌ها، یک نکته بسیار مهم: هیچکدام از مکمل‌های آهن موجود در بازار (از جمله ففول دئودنال و سیدرال فورت) را با چای، قهوه، لبنیات (شیر، ماست، پنیر) و یا مکمل‌های کلسیم دار همزمان مصرف نکنید.
این مواد جذب آهن را تا 50 تا 80 درصد کاهش میدهند.
حتما حداقل 2 ساعت فاصله زمانی با آنها رعایت کنید.
خبر خوب این است که ریزش موی شما یک علت مشخص دارد: کمبود شدید آهن (فقر آهن). با درمان اصلی که همان جبران ذخایر آهن بدن است، این مشکل به مرور زمان کاملا حل خواهد شد.
بنابراین، نیازی به مصرف مکمل‌های جداگانه برای مو نیست.
تاثیر مکمل X-Hair: مکمل‌هایی مثل X-Hair به طور کلی برای سلامت مو مفید هستند، اما وقتی علت ریزش، کمبود آهن باشد، در درجه دوم اهمیت قرار میگیرند.
اگر مصرف آن برایتان مشکل ایجاد می‌کند، قطعا جای نگرانی نیست و می‌توانید مصرف آن را کنار بگذارید.
آمپول بیوتین و بپانتین: این آمپول‌ها برای مواردی تجویز میشوند که پزشک تشخیص دهد شما دچار کمبود این ویتامین‌های خاص هستید.
در شرایط شما، نقص اصلی آهن است.
مصرف خودسرانه آن نه تنها ضروری نیست، بلکه می‌تواند باعث ایجاد عوارض ناخواسته شود.
به شدت توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه این دعرو‌ها جلوگیری کنید
برای اینکه هم معده شما اذیت نشود و هم جذب دارو‌ها کامل شود، این 2 قانون ساده را رعایت کنید:
مصرف مکمل آهن (مثل سیدرال فورت): آن را یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا و ترجیحا همراه با یک منبع ویتامین C مثل یک لیوان کوچک آب پرتقال طبیعی (یا یک عدد قرص ویتامین C) مصرف کنید.
اگر با این روش هم معده شما تحریک شد، می‌توانید آن را همراه با یک و عده غذایی سبک (مثلا یک تکه نان یا یک بیسکویت) مصرف کنید.
فاصله بین مکمل‌ها: همانطور که گفته شد، مهم‌ترین نکته این است که مصرف مکمل آهن و هر گونه مکمل دیگری (از جمله X-Hair، کلسیم، مولتیویتامین یا آنتیاسید‌های معده) حداقل 2 ساعت با هم فاصله داشته باشد.
ساده‌ترین کار این است که آهن را صبح ناشتا و سایر مکمل‌ها را بعد از ناهار یا شام مصرف کنید.
0
سلام
با توجه به کم خونی فروفورت خوبه اگر معده رو اذیت کرد میتونین سیدرال مصرف کنین
0
درود بر شما
یک راه مصرف فرم شربت آهن هست
اما نکته ای که هست اینه که اگر مشکل گوارشی دارید شاید در جذب آهن مشکل هست
پس مصرف آهن به هر فرمی ممکنه جذب نشه و تغییر ایجاد نکنه
اول گوارش رو بررسی کنید
0
سلام
سیدرال برای مشکلات معده بهتر است.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.