شیرین شدن دهان و تهوع؛ علت و راه‌حل سریع

سلام سه روزه که مزه دهانم شیرین شده وحالت تهوع دارم ومعدم احساس سنگینی داره،قرص مترونیدازول وچندتاقرص تقویت رحم وتخمدان مصرف میکنم، میتونه بخاطر مصرف قرص ها باشه؟؟
6 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت این تغییر مزه و حالت تهوع در بیشتر موارد عارضهٔ دارویی است؛ به‌ویژه مترونیدازول می‌تواند طعم غیرطبیعی و تهوع ایجاد کند.
احتمال کمتر مربوط به اختلالات متابولیک مثل افزایش قند خون یا کتواسیدوز است که بوی شیرین یا میوه‌ای همراه دارد.
«راهکار‌های عملی:»
- دارو‌ها را طبق دستور با مقدار کمی غذا مصرف کنید و دفترچه مصرف را مرور کنید؛ برای تغییر یا قطع دارو با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.
- برای تهوع جرعه‌های کوچک آب یا محلول نوشیدنی، بیسکویت خشک یا شیر کم‌چرب مصرف کنید.
- بهداشت دهان را تقویت کنید: مسواک زدن، قرقره آب یا آب نمک رقیق پس از خوردن.
- درصورت داشتن سابقه دیابت، قند خون را کنترل کنید یا یک بار با گلوکومتر چک کنید.
«علائم هشدار
- تنفس سریع، خواب‌آلودگی شدید یا بوی میوه‌ای دهان (مشخصهٔ خطر بالا مثل کتواسیدوز).
- استفراغ مداوم یا عدم توان نگهداری مایعات و علائم کم‌آبی.
- تب بالا، درد شدید شکم یا خون در مدفوع.
«تخصص پیشنهادی:» متخصص داخلی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.