با سلام حدودا ۹ ماهه درد زیر دنده های سمت راست دارم قسمت جناق سینه به طرف سمت راست فقط ۳ بار سونو انجام دادم مشکلی نبود اینجور نیست مدام تیر بکشه الان بعد دوماه که درد نداشت باز درد میگیره وتیر میکشه ازمایش چکاپ کامل دادم سطح آمیلاز طبیعی ولی لیپاز ۷۸ بود درحالی که نرمالش تا ۶۰ بود بنظرتون چرا این انزیم رفته بالا ؟؟قبلا میکروب والتهاب معده داشتم میزنیم تو نت میگه لیپاز بالا نشانه سرطان پانکراس هس
30 خرداد 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام علت لیپاز بالا میتونه متفاوت باشه ولی لزوما سرطان پانکراس نیست. با توجه به دردی که دارید سونوی کبد و کیسه صفرا توصیه میشه
احتمالاً درد شما مربوط به مشکل کیسه صفرا (مثل سنگ یا التهاب صفراوی) یا درد عضلانی/دندهای (کُستوکوندریت) است و جای نگرانی شدید نیست. افزایش خفیف لیپاز (۷۸) بهتنهایی معمولاً نشاندهنده سرطان پانکراس نیست و میتواند ناشی از نوسان آزمایش، التهاب خفیف یا مشکلات صفراوی باشد؛ تشخیص قطعی نیاز به معاینه و بررسی بیشتر دارد. راهکارهای عملی: - شرح دقیق درد (مدت، شدت، ارتباط با غذا) را مکتوب کنید. - از غذاهای چرب و و عدههای سنگین پرهیز کنید. -کمپرس گرم روی ناحیه و استراحت؛ از فعالیت سنگین و فشار شکمی بپرهیزید. - در صورت نداشتن منع پزشکی، استامینوفن ساده برای درد استفاده کنید؛ از مصرف خودسرانه داروهای قوی بپرهیزید. - پیگیری با تکرار سونوگرافی شکم و اندازهگیری مجدد لیپاز و آزمونهای کبدی. علائم هشدار: - درد ناگهانی و بسیار شدید یا درد همراه با تهوع و استفراغ مداوم. - زردی پوست یا چشم، ادرار خیلی تیره یا مدفوع روشن. - تب بالا، سرگیجه شدید یا تنگی نفس. تخصص پیشنهادی: متخصص گوارش
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.