سلام خسته نباشید دوسال هست که نوک چهار انگشت پوست پوست میشود و بعد از یه هفته خوب میشود و بعدا دوباره همین اتفاق می افتد،دو انگشتان میانی و حلقه دست چپ و دست راست.علت و درمان چیست؟ عکس هم قرار دادم.اگر با آن محل تماسی رخ دهد درد کمی حس میشود.
6 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. پوستپوست شدن تکرارشونده نوک انگشتان معمولا به علت اگزمای تماسی/حساسیتی، شستوشوی زیاد، مواد شوینده، الکل، یا خشکی شدید پوست است؛ گاهی هم قارچ یا پسوریازیس باید رد شود. چون عکس برای من قابل مشاهده نیست، فعلا تماس با شویندهها را با دستکش کم کنید و روزی چند بار مرطوبکننده چرب مثل و ازلین یا کرمهای ترمیمکننده بزنید، ولی اگر ترک، درد، خارش شدید، ترشح یا درگیری ناخن دارید باید متخصص پوستمعاینه کند. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً علت این پوستریزی موقتی و تکرارشونده، در بیشتر موارد، اگزمای دیسیدروتیک (یا در مواردی درماتیت تماسی) است. معمولاً ظرف چند روز تا یک هفته بهتر میشود و جای نگرانی جدی کمتر است، اما بررسی توسط پزشک پوست کمککننده است. راهکارهای عملی: - دستها را با صابون ملایم بشویید و کامل خشک کنید؛ از آب گرم مکرر بپرهیزید. -مرطوبکنندههای چرب (مثل و ازلین یا کرمهای امولینت) را روزی چند بار بکار ببرید و از کندن پوست جلوگیری کنید. - از تماس با مواد شوینده و محرکهای شیمیایی خودداری کنید؛ هنگام کار از دستکش نخی و محافظ مناسب استفاده کنید. - برای کاهش التهاب کوتاهمدت میتوان از کرم هیدروکورتیزون 1٪ بدون نسخه یک تا دو بار در روز و حداکثر یک هفته استفاده کرد. علائم هشدار: - تب، قرمزی گسترده یا تورم و درد شدید - ترشح چرکی، خونریزی یا بوی بد از محل - گسترش سریع ضایعه یا عدم بهبود پس از دو هفته تخصص پیشنهادی: درماتولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.