سلام چند سال پیش شایعه ای شده بود که کودکی ماکارونی پخته شده که در یخچال بود بدون داغ کردن خورد و مریض شد آیا ماکارونی که پخته شده و بعد سرد شده و در دمای محیط بوده داخلش باکتری بد تولید میشه و باعث بیماری میشه؟ اگه باکتری داشته باشه همونموقع علائمش رو نشون میده؟
13 خرداد 1405
پاسخ پزشکان
0
درود بر شما یه سوال سالاد ماکارونی رو تا به حال گرم خوردین؟! سرد بودن به تنهایی مسمومیت را نیست علت میکروبی بدلیل بد نگهداری کردن ممکنه بوده رعایت زنجیره سرد و. باعث کمتر شدن احتمال میشه
احتمالاً علت شایع این حرفها رشد باکتریهای مرتبط با غذاهای نشاستهای مثل باسیلوس سروئس در ماکارونی پختهای است که برای ساعتها در دمای محیط مانده؛ در بیشتر موارد علائم خفیف و گذرا هستند و نیازی به نگرانی شدید نیست. راهکارهای عملی: 1 ماکارونیای که بیش از حدود ۲ ساعت در دمای محیط مانده را دور بریزید (در گرما کمتر از ۱–۲ ساعت هم حساس است). 2 برای نگهداری سریع، غذا را در ظرف کمعمق بریزید و سریع در یخچال قرار دهید و ظرف آماده را ظرف 24–48 ساعت مصرف کنید. 3 گرم کردن مجدد ممکن است باکتری را بکشد اما سمهای تولیدشده را از بین نمیبرد؛ در صورت شک بهتر دور بریزید. 4 در صورت مصرف و بروز دلدرد/استفراغ، مایعات و نمک خوراکی بنوشید و استراحت کنید. علائم هشدار: 1 تب بالا یا لرز شدید. 2 استفراغ یا اسهال مداوم که اجازه مصرف مایعات را نمیدهد یا خون در استفراغ/مدفوع. 3 علائم کمآبی شدید: سرگیجه، کاهش و اضح ادرار یا گیجی. تخصص پیشنهادی: گوارش
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.