خشکی چشم و دهان بعد از اسپیرونولاکتون در دیابت یک

من ریزش مو داشتم الگو مردانه قبلا یک بار هورمون هام بهم ریخته بود ولی وقتی دکتر پوست رفتم هورمون هام منظم بود برای این ریزش مو اسپیرونولاکتون ۲۵دادن دیابت نوع یک دارم پلی کیستیک هم هستم از موقعی که این دارو شروع کردم حس میکنم بدنم خیلی خشک شده و چشم هام میسوزه .قبلا چون دوز انسولین پایه کم بود سوزش چشم داشتم ولی بیشترکردم. این قرص رو میخورم دوزانسولین پایم حتی باعث افت هم میشه .قرصرو قطع کنم؟
5 تیر 1405

پاسخ پزشکان

0
سلام
خودسرانه اسپیرونولاکتون را قطع نکنید، اما خشکی دهان و سوزش چشم می تواند از عوارض این دارو باشد و همچنین در دیابت، نوسانات قند خون هم می توانند این علائم را تشدید کنند.
بهتر است با پزشک ود صحبت کنید تا درباره کاهش دوز یا جایگزین کردن دارو تصمیم بگیرد و همزمان قند خون و الکترولیت‌ها (بهویژه پتاسیم) بررسی شوند.
0
سلام
میتونید درمورد علایم به پزشکتون اطلاع بدید درصورت امکان جایگزین کنند

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت خشکی، مرتبط با دیابت (نوسان قند یا آسیب اعصاب خودکار چشم) یا اثر جانبی دارویی/کم‌آبی بعد از شروع اسپیرونولاکتون است.
در بیشتر موارد مشکل خطرناک نیست اما بررسی و پیگیری لازم است تا نیاز به قطع دارو مشخص شود و نگران نشوید.
راهکار‌های عملی:
- قند خون را همین حالا اندازه بگیرید و هر نوسان بزرگ را اصلاح کنید؛ نگهدار یک لیوان آب همراه داشته باشید.
- از قطره اشک مصنوعی بدون نگهدارنده چند بار در روز استفاده کنید و در هوای خشک از دستگاه مرطوب‌کننده یا عینک محافظ استفاده کنید.
- مصرف کافئین، الکل و سیگار را کاهش دهید و آب بیشتری بنوشید تا کم‌آبی برطرف شود.
- درباره قطع یا تغییر دارو و آزمایش سطح پتاسیم/الکترولیت با پزشک معالج هماهنگ کنید.
علائم هشدار:
- درد چشم شدید یا کاهش ناگهانی بینایی
- ضعف عضلانی شدید، تپش قلب یا غش
- تشنگی یا ادرار بسیار زیاد همراه افزایش چشمگیر قند خون
تخصص پیشنهادی: اندوکرینولوژی (غدد)

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.