جوش اطراف بینی و دهان — علت و راهکار سریع

سلام لطفا راهنماییم کنید.
نزدیک به ۴ ماهه صورتم به صورت ناگهانی شروع به جوش زدن کرد و ادامه دار شد. درصورتی که من در دوران بلوغ هم جوشی نداشتم. دکتر پوست بهم گفت که بخاطر سنمه و طبیعیه ولی خیلی اذیتم میکنه. فقط دور و بر بینی و دهانه روی چونه و پیشونیم جوش نمیزنم زیاد. ممکنه هورمونی یا داخلی باشه که اقدام کنم یا به قرص های موضعی و کرم هایی که تجویز شده کفایت کنم؟
10 فروردین 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً این حالت آکنهٔ بزرگسالی است؛ در بیشتر موارد با تغییرات هورمونی یا تحریک موضعی از محصولات و تماس پوستی مرتبط است.
جای نگرانی خطرناک نیست و اغلب با درمان موضعی و اصلاح مراقبت‌های پوستی بهتر می‌شود.
«راهکار‌های عملی:»
- صورت را روزی دو بار با پاک‌کننده ملایم و آب و لرم بشویید؛ از شستن شدید خودداری کنید.
- درمان‌های موضعی تجویز شده را طبق دستور ادامه دهید؛ معمولاً ۶۱۲ هفته طول می‌کشد تا بهبود دیده شود.
- از محصولات غیرکومدوژنیک (روغن‌ندار) و مرطوب‌کننده سبک استفاده کنید و از فشردن جوش خودداری کنید.
- از لوازم آرایشی و کرم‌هایی که ممکن است منافذ را مسدود کنند پرهیز کنید و حوله/روبالشی را مرتب تعویض کنید.
«علائم هشدار
- تب یا قرمزی و تورم شدید همراه درد که نشان‌دهنده عفونت است.
- جوش‌های بزرگ، کیستیک یا پر از چرک که سریع بزرگ یا دردناک می‌شوند.
- خونریزی مداوم، زخم‌های پیش‌رونده یا ایجاد اسکار شدید.
«تخصص پیشنهادی:»
متخصص پوست

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.