سلام مادر من ۱۰ سال پیش به دلیل سکته ۲۵ درصد از قلبش کار میکرد اخیرا به خاطر بی حالی با معاینه دکتر مشخص شد که این مقدار ۱۵ درصد شده همزمان در این چند روز کریتینین به سرعت بالا رفته و به ۸.۵ رسیده و میخواهد دیالیز بشه.آیا باید دایمی دیالیز بشه؟و آیا با دیالیز حالش خوب میشه؟
3 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام بستگی به این داره که آسیب کلیه چقدر حاد بوده یا مزمن و علت اون چی بوده و چقدر از بافت کلیه سالم هست یا نه. معمولا نمیشه پیش بینی کرد. باید اقدامت درمانی انجام بشه و منتظر نتیجه موند.
احتمالاً مادر شما دچار نارسایی کلیه حاد روی مزمن شده است؛ در بیشتر موارد افزایش سریع کراتینین میتواند موقتی و تا حدی قابل برگشت باشد یا نیاز به دیالیز موقت داشته باشد، ولی اگر کلیهها به مرحله انتهایی رسیده باشند دیالیز ممکن است طولانیمدت شود. دیالیز اغلب علائم سمّی و احتباس مایع را کاهش میدهد و حال عمومی را بهتر میکند، اما وضعیت قلبی پایینِ پمپاژ قلبی تعیینکنندهٔ بهبود بلندمدت است. راهکارهای عملی: 1هرچه سریعتر با نفرولوژیست و تیم درمانی برای بررسی علت افزایش کراتینین و تصمیمگیری درباره نوع و زمان دیالیز هماهنگ کنید. 2 سابقه دارویی را با پزشک مرور کنید و داروهای بالقوه مضر را تحت نظر او تعدیل کنید؛ از مصرف داروهای ضدالتهاب خودسرانه خودداری شود. 3 تا مراجعه، مصرف مایعات، پتاسیم و نمک را محدود و میزان ادرار را ثبت کنید؛ آمادهسازی دسترسی عروقی (شانت) در صورت نیاز پیگیری شود. علائم هشدار: 1 تنگی نفس ناگهانی یا افزایش شدید ورم صورت/پا 2 کاهش هوشیاری، گیجی یا تشنج 3 ضربان قلب نامنظم یا غش تخصص پیشنهادی: نفرولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.