کم کاری تیروئید در هفته ۲۸ بارداری؛ هنوز قابل کنترل است

با سلام و وقت بخیر
TSH من در هفته ۸ بارداری ۵.۴ بود، پزشک فوق تخصص غدد، لووتیروکسین ۵۰ رو تجویز کردند که ۳ روز دو عدد و بعد از اون روزی یکی خورده بشه.
تو این مدت از پزشک خودم هم پرسیدم گفتن داری دارو میخوری نیازی به آزمایش TSH نیست.
الان که نتیجه آزمایش هفته ۲۸ رو گرفتم، مجدد TSH م ۵.۳ هستش.
بشدت نگران آسیب رسیدن به جنین هستم. ممنون میشم بفرمایید آیا دیگه فرصتی برای کنترل هست یا خیر.
12 اردیبهشت 1405

پاسخ پزشکان

1
درود بر شما
با افزایش سن جنین نیاز به دارو افزایش پیدا میکنه
تحت دکتر داخلی یا غدد باشید

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت ماندن TSH در محدوده بالا، نیاز به افزایش دوز لووتیروکسین یا تداخل/عدم مصرف منظم دارو است؛ در بیشتر موارد این وضعیت هنوز قابل اصلاح است و زمان برای کنترل وجود دارد.
نگران آسیب حاد به جنین نباشید اما نیاز به بررسی و تعدیل دارد.
راهکار‌های عملی:
1 همین امروز با فوق‌تخصص غدد یا پزشک معالج تماس بگیرید و گزارش TSH فعلی را ارسال کنید.
2 آزمایش TSH و FT4 را سریعاً تکرار کنید (بدون تغییر دوز تا دستور پزشک) و نتیجه را به پزشک نشان دهید.
3 لووتیروکسین را صبح ناشتا یک ساعت قبل از غذا و حداقل دو ساعت قبل از آهن/کلسیم مصرف کنید.
4 اگر فراموشی مصرف داشتید، نظم مصرف را برقرار کنید و جدول یادآور تنظیم کنید.
علائم هشدار:
1 کاهش قابل توجه حرکت جنین،
2 خواب‌آلودگی شدید، گیجی یا غش،
3 تپش قلب شدید یا تعریق و لرزش؛ در این موارد فوراً مراجعه کنید.
تخصص پیشنهادی: فوق‌تخصص غدد

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.