خرخر و خس‌خس ریه بعد از درناژ و عمل تصادف

سلام خواهرم تصادف کرده ریه کبد و لوزالمعداش عمل کرده ریه اب اوردده بعد چس تی کشیدن الان توی خواب خر خر میکنه صدای خسس میاد یکمم اب اورده ریه اش مشکلش چی هست?
6 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً علت صدای «خر خر» و خس‌خس، تجمع ترشحات مسیر هوایی (خلط یا بلوک موضعی) یا مایع باقیمانده/ادم در فضای پلور یا بافت ریه است.
در بیشتر موارد این وضعیت قابل کنترل است اما نیاز به ارزیابی دقیق تیم درمانی دارد تا عفونت یا نارسایی تنفسی رد شود.
راهکار‌های عملی:
1 بیمار را نیمه‌نشسته قرار دهید (پشت 3045 درجه) تا تخلیه ترشحات بهتر شود.
2 تشویق به سرفه کنترل‌شده و تنفس عمیق هر یک ساعت؛ در صورت امکان فیزیوتراپی قفسه‌سینه یا تخلیه ترشحات توسط پرسنل.
3 از تیم پرستاری یا جراح بخواهید وضعیت درین/چست‌تیوب و میزان خروج مایع را بررسی کنند.
4 استفاده از افشانه نمکی (سرم نمکی) در صورت تأیید تیم درمانی برای نرم کردن خلط.
علائم هشدار:
1 تشدید ناگهانی تنگی نفس یا افزایش سرعت تنفس؛
2 کبودی لب‌ها/نوک انگشتان یا کاهش هوشیاری؛
3 خون‌ریزی از محل درین یا سرفه همراه خون و تب بالا.
تخصص پیشنهادی: متخصص ریه

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.