سلام. الان تقریبا ۱ هفته میشه که مواقعی که معده ام خالی هست و بعضی وقتا بعد از خوردن غذا تو گلوم یه صدا مثل جزجز احساس میکنم و بعضی وقتا بعد خوردن احساس میکنم تکه ای از غذا در گلوم گیر کرده البته این مورد همیشگی نیست و غیر از اینا هیچ علائم دیگه ای ندارم. این مشکل مربوط به رفلاکس معده میشه؟ و البته اینم اضافه کنم که یکی از اعضای خانواده گلو درد و مریضی داشته و منم بعد از اون این علائمم شروع شده
7 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. احساسی مثل جزجز یا گیر کردن غذا در گلو گاهی با رفلاکس معده، تحریک گلو بعد از یک عفونت ویروسی یا خشکی مخاط گلو دیده میشود و اگر درد شدید، تب، کاهش وزن یا گیر کردن واقعی غذا نداشته باشید معمولا مسئله خطرناکی نیست. بهتر است مدتی غذای تند و چرب، چای و قهوه زیاد و دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا را کمتر کنید و آب کافی بنوشید تا ببینید علائم کمتر میشود یا نه. اگر این حالت بیش از دو تا سه هفته ادامه داشت، یا بلع غذا واقعا سخت شد، بهتر است توسط پزشک داخلی یا گوشحلقوبینی بررسی شوید. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً علت این صدای جزجز و حس گیر تکه غذا، رفلکس اسیدی از معده یا التهاب حلق بعد از عفونت تنفسی است؛ در بیشتر موارد وضعیت جدی نیست و با مراقبت ساده بهتر میشود، نگرانی زیادی لازم نیست. راهکارهای عملی: - و عدههای کوچکتر و آهستهتر بخورید و از خوابیدن بلافاصله بعد از غذاخودداری کنید؛ سر را هنگام خواب کمی بالا ببرید. - از غذاها و نوشیدنیهای محرک (چرب/تند/قهوه/الکل/شکلات) و سیگار پرهیز کنید. - هر ساعت چند جرعه آب بنوشید یا بدون قند آدامس بجوید تا بزاق و بلع افزایش یابد و ترشحات پاک شود. - در صورت احساس سوزش یا ترش کردن میتوانید موقتاً از آنتیاسیدهای بدون نسخه استفاده کنید، ولی مصرف طولانی نیاز به ارزیابی دارد. علائم هشدار: - درد شدید یا دشواری مشخص در بلع که پیشرفت میکند. - خون در بزاق یا استفراغ خونی. -کاهش وزن بیاختیار، تب بالا یا تنگی نفس. تخصص پیشنهادی: گوش و حلق و بینی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.