برآمدگی داخل پلک؛ گل‌مژه یا چالازیون

چشمم یک برآمدگی مثل جوش ایجاد شده که از بیرون پلک هم مشخصه برآمدگیش.
قبلا یکی از اطرافیان این مشکل براشون پیش اومد اونم دوبار با فاصله ی زمانی چند سال و مجبور شد با عمل سرپایی خارج کنه.

حالا نگران شدم چند روزه از قطره اشک مصنوعی استفاده میکنم چون به مدت چشمانم خیلی خارش داشت. باید به دکتر مراجعه کنم و آیا به نظرتون به عمل احتیاجه؟
1 تیر 1405

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً یک گل‌مژه داخلی (هوردئولوم داخلی) یا چالازیون (کیست غده‌ی چربی) ایجاد شده که در بیشتر موارد خوش‌خیم است و با درمان‌های ساده بهبود می‌یابد؛ لازم نیست فوراً نگران عمل شوید اما گاهی تخلیه سرپایی لازم می‌شود.
راهکار‌های عملی:
- کمپرس گرم: هر بار ۱۰۱۵ دقیقه، ۳۴ بار در روز با حوله تمیز یا پد گرم.
- ماساژ ملایم: پس از کمپرس با انگشت تمیز از سمت پلک به لبه چشم ماساژ دهید تا تخلیه‌ی چربی تسهیل شود.
- ادامه قطره اشک مصنوعی برای رفع خارش و جلوگیری از مالیدن چشم.
- خودداری از مالیدن، آرایش و لنز تا بهبود و رعایت بهداشت پلک.
علائم هشدار:
- کاهش ناگهانی یا تاری چشم که بینایی را متاثر کند.
- درد شدید یا قرمزی و تورم گسترده اطراف چشم یا تب.
- افزایش سریع اندازه یا ترشح چرکی زرد/سبز از نقطهٔ برآمدگی.
تخصص پیشنهادی: چشم‌پزشکی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.