سلام خانم ۲۲ساله ام من چندساله با مشکل کم خونی مواجه ام الان بعد سه چهار سال دوباره آزمایش دادم و هموگلبینم ۷.۳استHCT=۲۶.۳وMCV=۶۴.۳وMCH۱۷.۸وMCHC=۲۷.۸ ایناس که گفتم کمتر از حدنرمال وRDW-CV=۱۹.۲بالا تراز حد نرمال است همیشه ضعف دارم خسته ام ریزش موی شدید دارم و ناخن هام همیشه میشکنه و… آیا نیاز به طزریق خون دارم؟قرص آهن مصرف میکنم ولی نه به صورت مرتب
7 تیر 1405
پاسخ پزشکان
2
سلام. عدد هموگلوبین 7.3 نشاندهنده کمخونی نسبتا شدید است و با علائمی مثل ضعف، خستگی و ریزش مو که گفتید هم هماهنگ است؛ با توجه به MCV پایین، شایعترین علت میتواند کمبود آهن باشد، اما علت اصلی باید بررسی شود. تزریق خون معمولا فقط در موارد خیلی شدید، علائم خطر یا شرایط خاص انجام میشود و در بسیاری از افراد ابتدا درمان با آهن خوراکی یا تزریقی و بررسی علت کمخونی انجام میشود. چون کمخونی شما قدیمی و قابل توجه است، لازم استحتما توسط پزشک داخلی بررسی شوید تا علت (مثل کمبود آهن، خونریزی قاعدگی شدید یا مشکلات گوارشی) مشخص و درمان مناسب شروع شود. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً علت نتایج آزمایش شما کمخونی فقر آهن است (MCV پایین، RDW بالا) و در بسیاری از موارد با مکمل و اصلاح رژیم بهتر میشود؛ در برخی موارد کمتر شایع تالاسمی مینور مطرح است. نیاز به تزریق خون بستگی به شدت علائم و ارزیابی بالینی دارد، پس نگران باشید اما عجله نکنید. راهکارهای عملی: - قرص آهن را از همین امروز مرتب و طبق دستور مصرف کنید؛ همراه با ویتامین C (مثلاً آب پرتقال) برای جذب بهتر. - چای، قهوه و لبنیات را یک تا دو ساعت قبل و بعد از قرص آهننخورید. - مواد غذایی غنی از آهن (گوشت قرمز، جگر، حبوبات، سبزیجات برگتیره) را اضافه کنید. -استراحت کافی داشته باشید و از فعالیت بدنی سنگین بپرهیزید تا وضعیت بررسی شود. -هرچه زودتر برای تکرار CBC و بررسی فریتین/آهن سرم و ارزیابی توسط پزشک وقت بگیرید. علائم هشدار: - تنگی نفس شدید یا درد قفسه سینه - غش، سردرگمی یا ضعف خیلی شدید - خونریزی فعال یا مدفوع سیاه تخصص پیشنهادی: هماتولوژی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.