عصب بینایی هر دو چشم آسیب دیده،الان چشم چپ دید تونلی دارد(٨/١٠)وچشم راست در حد (٥از١٠٠) بینایی به اندازه دید یک لامپ کوچک . آیا امید به بهبودی هست؟آیا امکان دارد همین دید ناچیز از بین برود؟
1 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
سلام. میزان برگشت بینایی در آسیب عصب بینایی کاملا به علت آن، مدت زمان آسیب، شدت درگیری و نتیجه معاینههایی مثل OCT و میدان بینایی بستگی دارد؛ بنابراین بدون دانستن علت نمیشود امید به بهبودی را دقیق گفت. بله، در بعضی بیماریها امکان بدتر شدن یا از دست رفتن همین دید باقیمانده وجود دارد، بهخصوص اگر علت فعال و درمانپذیر مثل التهاب، فشار چشم، فشار روی عصب یا کمبودهای تغذیهای باشد. لازم استهرچه زودتر توسط فوقتخصص چشمپزشکی شبکیه/نوروافتالمولوژی بررسی شوید. برای تصمیمگیری نهایی حتماویزیت حضوری لازم است.
احتمالاً مشکل شما ناشی از آسیب عصب بینایی (نوروپاتی بینایی) است. در بیشتر موارد چشمانداز بهبود بستگی به علت و شدت آسیب دارد: التهاب یا فشردگی عصب ممکن است با درمان تاحدی برگشتپذیر باشد و در آسیب عصبی شدید شانس بهبودی کمتر است. نگرانی طبیعی است؛ پیگیری سریع میتواند شانس حفظ دید را افزایش دهد. راهکارهای عملی: 1هرچه سریعتر برای معاینه تخصصی مراجعه کنید تا علت مشخص و درمان مناسب آغاز شود. 2 چشمها را از ضربه و فشار محافظت کنید؛ از عینک محافظ و نور خیلی شدید پرهیز کنید. 3 بیماریهای زمینهای مانند فشارخون و دیابت را کنترل کنید و داروهای تجویزی را قطع نکنید. 4 از رانندگی یا فعالیتهای پرخطر تا تعیین وضعیت بینایی خودداری کنید. علائم هشدار: - از دست دادن کامل بینایی در یکی از چشمها. - کاهش سریع و چشمگیر بینایی ظرف چند ساعت. - درد شدید چشم یا سردرد همراه با تهوع، ضعف یا تغییر سطح هوشیاری. تخصص پیشنهادی: چشمپزشکی
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.