سلام داداشم وقتی درد قفسه سینه تیرکشنده به شانه و درد پهلو داشت چند باری هم دکتر رفته بود گفته بودن چیزی نیست تا اینکه متوجه شدیم کیست هیداتید در کبد و ریه و کنار قلبش داره دکترا گفتن کیست کبد و ریش با دارو برطرف میشه و کیست قلبش نیاز به جراحی داره میخواستم بدونم امکان داره که کبد و ریه ام نیاز به جراحی داشته باشه یا نه؟ با دارو خوب میشه؟
6 تیر 1405
پاسخ پزشکان
0
درود. بستگی به جا و مکان، اندازه و پاسخ به درمان دارویی تصمیم گیری متفاوت هست. بنا به شرایط ممکنه کیست ریه و کبد هم نیاز به جراحی پیدا کنه.
احتمالاً این وضعیت ناشی از کیست هیداتیک (عفونت انگلی) است. کیست قلبی نادر ولی در بیشتر موارد نیاز به جراحی دارد و با تیم جراحی و دارویی مناسب میتوان ریسک را کاهش داد؛ کیستهای کبد و ریه در بسیاری از موارد با داروی آلبندازول یا ترکیب دارو و اقدامات غیروجراحی درمان میشوند. راهکارهای عملی: 1 تنظیم قرار ملاقات با تیم چندتخصصی شامل جراح قلب، متخصص عفونی ورادیولوژی برای برنامهریزی درمان. 2 انجام تصویربرداری دقیق (اکوکاردیوگرافی، CT یا MRI قفسه سینه و کبد) برای تعیین اندازه، محل و خطر پارگی. 3 شروع یا ادامه درمان ضدانگلی با آلبندازول طبق دستور پزشک (معمولاً پیش و بعد از عمل برای کاهش ریسک انتشار). 4 آمادهسازی برای عمل در مرکز با تجربه و پرهیز از فعالیت سنگین تا تکمیل ارزیابی. علائم هشدار: 1 تنگینفس ناگهانی یا غش/افت فشار خون. 2 درد قفسه سینه تیرکشنده همراه تعریق یا ضربان بسیار سریع. 3 تب بالا، لرز یا علائم شوک/واکنش حساسیتی سریع. تخصص پیشنهادی: جراح قلب و عروق
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.
پاسخهای این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.