خطر انتقال ویروس از تماس دست آلوده به زخم بینی

خواهرم توی ازمایشگاه ژنتیک کاراموز هست و موقع برگشتن پشت دستم به پایین روپوشش خورد و یک دقیقه بعدش حواسم نبود با همون پشت دستم بینی م رو خاروندم و مالیدم،با توجه به این که توی بخش ویروس هست و بینی منم داخلش یکم زخم بود(نه جوری ک خون چکه کنه درحدی که مخاطم یکم نارنجی باشه)ایا خطر انتقال ویروس وجود داره؟چیکار باید بکنم
7 اردیبهشت 1405

پاسخ پزشکان

0
وقت به خیر نگران نباشید ویروس از طریق سطوح به این صورت منتقل نمی‌شود

پاسخ هوش مصنوعی دکترهَست

احتمالاً خطر انتقال ویروس کم است و زیاد نگران نباشید.
در بیشتر موارد تماس کوتاه پشت دست با روپوش منجر به انتقال نمی‌شود؛ اما اگر روپوش تازه با ترشحات یا خون آلوده بوده و مقدار زیادی از مادهٔ عفونی مستقیماً روی زخم مخاطی قرار گرفته باشد، احتمال بالاتر می‌رود.
راهکار‌های عملی:
1 فوراً دست‌ها را با آب و صابون حداقل ۲۰ ثانیه بشویید یا از ژل الکلی مناسب استفاده کنید.
2 بینی را با سرم نمکی یا آب و لرم ملایم شستشو دهید و با دستمال تمیز خشک کنید.
3 از لمس مکرر زخم خودداری کنید و محل را تمیز و خشک نگه دارید.
4 اگر می‌دانید آزمایشگاه با ویروس پرخطر کار می‌کند، موضوع را به واحد بهداشت محل کار یا پزشک اطلاع دهید تا در صورت نیاز پیگیری آزمایشی انجام شود.
علائم هشدار:
- تب بالای ۳۸ درجه یا لرز جدید
- خون‌ریزی بینی که قطع نمی‌شود یا افزایش درد/تورم
- تنگی‌نفس یا سرفه شدید
تخصص پیشنهادی: متخصص بیماری‌های عفونی

این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده و جایگزین نظر پزشک نیست.

پاسخ‌های این صفحه صرفاً جنبه آموزشی دارد و جایگزین معاینه و تشخیص پزشک نیست. برای هرگونه اقدام درمانی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در مواقع اورژانسی با مراکز درمانی تماس بگیرید.